تولید محتوا با هوش مصنوعی

ایست واژه یا Stop Word چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

 آخرین به‌روزرسانی: 01 آبان 1403

منظور از کلمات ایست واژه یا Stop Word چیست؟

در هر زبانی کلماتی وجود دارند که بدون استثنا در همه متن‌ها از آنها استفاده می‌شود. اما با این حال موتورهای جستجو ممکن است از آنها چشم‌پوشی کنند، چه در جستارهای جستجو و چه در نتایج جستجو؛ کلماتی مانند در، نیز و امّا. این کلمات به عنوان کلمات توقف شناخته می‌شوند و معمولاً حرف اضافه، حرف ربط یا ضمیر هستند. برخی از افعال هم در لیست کلمات ایست قرار می‌گیرند. یک تعریف دیگر از stop words این است: کلمات کوچکی که اجزای کلمات کلیدی را به هم متصل می‌کنند تا به زبان معیار نزدیک تر شوند.

ایست واژه‌ها در دستور زبان تعریف متفاوتی دارند، کلمات بازدارنده هنگام نوشتن محتوا برای ساختاربندی صحیح جملات استفاده می‌شوند، با این حال الگوریتم‌های موتورهای جستجو و در صدر آنها گوگل، به دستور زبان از دید متفاوتی نگاه می‌کنند. اگرچه کلمات ایست به الگوریتم‌ها در درک موضوع صفحه یا جستجو کمک می‌کنند، اما این الگوریتم‌ها وظیفه دارند که از این کلمات عبور کنند و آنها را در نظر نگیرند. مفهوم کلمات توقف اولین بار توسط هانس پیتر لون، یکی از پیشگامان در بازیابی اطلاعات ابداع شد.

کلمات ایست فارسی

ایست واژه‌های فارسی کدامند؟

در زبان انگلیسی کلمات رایجی مانند حروف اضافه، حروف ربط و ضمایر هستند که ممکن است موتورهای جستجو آنها را نادیده بگیرند؛ کلماتی مانند  in، the یا a. در زبان فارسی هم حروف اضافه (به، از و...)، حروف ربط (که، پس و...) و ضمایر (من، او و...) جزو لیست کلمات بازدارنده هستند.

اگرچه لیست کامل و جامعی از کلمات ایست وجود ندارد، با این حال کلمات زیر کلماتی هستند که صاحب نظران بر سر آن توافق دارند. البته برخی از افعال فارسی هم جزو کلمات بازدارنده به شمار می‌روند که عبارتند از ‏کن، کرد، کردن، ‏باش، بود، بودن، ‏شو، شد، شدن، ‏دار، داشت، داشتن، ‏خواه، خواست، خواستن، ‏گوی، گفت، گفتن، ‏گیر، گرفت، گرفتن، ‏آی، آمد، آمدن، ‏توان، توانست، توانستن، ‏یاب، یافت، یافتن، ‏آور، آورد، آوردن.

دیگران، همچنان، مدت، چیز، سایر، جا، طی، کل، کنونی، بیرون، مثلا، کامل، کاملا، آنکه، موارد، واقعی، امور، اکنون، بطور، بخشی، تحت، چگونه، عدم، نوعی، حاضر، وضع، مقابل، کنار، خویش، نگاه، درون، زمانی، بنابراین، تو، خیلی، بزرگ، خودش، جز، اینجا، مختلف، توسط، نوع، همچنین، آنجا، قبل، جناح، اینها، طور، شاید، ایشان، جهت، طریق، مانند، پیدا، ممکن، کسانی، جای، کسی، غیر، بی، قابل، درباره، جدید، وقتی، اخیر، چرا، بیش، روی، طرف، جریان، زیر، آنچه، البته، فقط، چیزی، چون، برابر، هنوز، بخش، زمینه، بین، بدون، استفاد، همان، نشان، بسیاری، بعد، عمل، روز، اعلام، چند، آنان، بلکه، امروز، تمام، بیشتر، آیا، برخی، علیه، دیگری، ویژه، گذشته، انجام، حتی، داده، راه، سوی، ولی، زمان، حال، تنها، بسیار، یعنی، عنوان، همین، هبچ، پیش، وی، یکی، اینکه، وجود، شما، پس، چنین، میان، مورد، چه، اگر، همه، نه، دیگر، آنها، باید، هر، او، ما، من، تا، نیز، اما، یک، خود، بر، یا، هم، را، این، با، آن، برای، و، در، به، که، از.

گوگل چگونه با Stop Word یا ایست واژه برخورد می‌کند؟

موتورهای جستجو با حذف کلمات توقف، سرعت خزیدن و نمایه‌سازی را افزایش می‌دهند و در فضای ذخیره‌سازی صرفه‌جویی می‌کنند. گوگل هم در بیشتر مواقع کلمات ایست را در جستجوها ندیده می‌گیرد، با این حال مواردی هم وجود دارد که آنها را لحاظ می‌کند.

اگر شما یک عبارت را بدون کلمات ایست در گوگل جستجو کنید، در بیشتر مواقع در نتایج جستجو، آن کلمات را خواهید دید. به طور کلی، موتورهای جستجو از کلمات توقف استفاده می‌کنند تا جستجو را بهتر درک کنند، زیرا درک موتور جستجو از محتوا، می‌تواند بر آنچه که به کاربران نشان داده می‌شود تأثیر زیادی بگذارد.

این کلمات هیچ ارتباطی با مفهوم کلی محتوا ندارند و حذف آنها معنای متن را تغییر نمی‌دهد. با این حال، این همیشه بدان معنا نیست که شما باید کلمات توقف را از محتوای خود حذف کنید. بگذارید یک مثال بزنم: اگر کلمه استخوان را در گوگل جستجو کنید، مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به آناتومی بدن انسان و ارتوپدی نمایش داده می‌شود.

اما اگر عبارت تا استخوان را جستجو کنید، نتایج جستجو کاملاً متفاوت خواهد بود، چون تا استخوان نام یک فیلم است. اما چرا در چنین مواردی گوگل کلمه تا را یک کلمه ایست در نظر نمی‌گیرد؟ چون هر موتور جستجو یک لیست از مواردی دارد که نباید کلمات ایست را نادیده بگیرد و این یکی از همان موارد است.

Stop word فارسی

یک مثال دیگر قضیه را برای شما شفاف‌تر می‌کند: اگر شما عبارت best pizza Tehran را در گوگل جستجو کنید، چیزی که در نتایج جستجو مشاهده می‌کنید، شامل کلمه ایست است: best pizza in London. این به‌این معنی است که گوگل کلمه in را که یکی از کلمات ایست است، در این جستجو ندیده گرفته است. اما فرق این جستجو با جستجوی قبلی در چیست؟

در مثال اول کلمه تا به درک گوگل از چیزی که شما به دنبال آن می‌گردید، کمک کرده است: گوگل تشخیص داده که اگر شما از کلمه تا در عبارت جستجو استفاده کنید، احتمالا به دنبال یک فیلم هستید. اما در جستجوی دوم گوگل کلمه in را قبل از نام یک شهر در نظر نگرفته که آن هم طبیعی است، چون به درک گوگل از زمینه مورد جستجو کمکی نکرده است.

گوگل کلمات توقف را نادیده می‌گیرد تا شکاف بین آنچه که کاربر جستجو می‌کند و محتوایی که طبیعی به نظر می‌رسد را پر کند. به عبارت دیگر نادیده گرفتن کلمات توقف توسط گوگل دوسر سود است؛ هم برای سئوی سایت خوب است و هم تجربه بهتری را برای کاربر رقم می زند.


بیشتر بخوانید : viewport چیست؟


تاثیر ایست واژه در سئو چیست؟

ایست واژه‌ها به هر حال جزئی از زبان معیار ما هستند و نمی‌توانیم از آنها در تهیه محتوای صفحات وب استفاده نکنیم. با این حال اگر اصول و معیارهایی را در این کار رعایت کنیم، می‌توانیم مطابقت سایت با معیارهای سئوی گوگل را تا حد زیادی افزایش دهیم. در ادامه تاثیر کلمه‌های ایست در بخش‌های مختلف صفحات وب را با هم مرور می‌کنیم:

ایست واژه در آدرس صفحه

متخصصان سئو و همچنین افزونه yoast وردپرس پیشنهاد می‌کنند که از کلمات ایست در نامک یا url صفحه استفاده نکنید. وجود استاپ ورد در url صفحه باعث می‌شود رتبه سئو سایت شما در گوگل افت کند. چون هم گوگل و هم کاربران، آدرس‌هایی را دوست دارند که کوتاه و سرراست باشند و به خاطر سپردن آنها آسان باشد. استفاده از ایست واژه‌ها url صفحه را طولانی می‌کند، بدون این که واقعاً ارزشی به آن اضافه کرده باشد.

ایست واژه در عنوان و تیترها

در مورد عنوان صفحه یا مقاله، پیشنهاد می‌شود عنوان موردنظر را با استاپ ورد و بدون استاپ ورد در گوگل جستجو کنید. اگر تعداد نتایج جستجو بدون استاپ ورد بیشتر باشد، نشان می‌دهد که گوگل در آن عبارت یا جمله، کلمات ایست را در نظر گرفته است.

پس در این صورت بهتر است تا جایی که به محتوا و ساختار متن لطمه نمی‌خورد، ایست واژه‌ها را حذف کنید. اما اگر تعداد نتایج جستجو در حالت اول بیشتر بود، نیازی به حذف کلمات ایست نیست و می‌توانید عین عبارت را در عنوان مقاله یا صفحه به کار ببرید.

اما به عنوان یک اصل کلی، متخصصان سئو پیشنهاد می‌کنند که کلمات ایست را از عنوان صفحه یا مقاله و همچنین تیترهای داخلی حذف نکنید. وجود این کلمات در تگ عنوان صفحه، خوانایی را بهتر می‌کند و تجربه بهتری برای کاربران سایت شما ایجاد می‌کند.

استاپ ورد

ایست واژه‌ها در محتوای صفحه

برای این یکی هیچ گزینه دیگری در اختیار ندارید: شما باید از کلمات ایست در محتوای صفحات سایت خود استفاده کنید. اگرچه ممکن است حذف کردن این کلمات از محتوا، رتبه بهتری برای شما در گوگل به ارمغان بیاورد، اما در مقابل کاربر از خواندن محتوای شما لذت نمی‌برد و نرخ پرش سایت شما بالا می‌رود. در تهیه محتوای صفحات وب از زبان معیار استفاده کنید و تجربه کاربران را فدای رتبه بالاتر گوگل نکنید.

چگونه ایست واژه‌ها را در سایت خود پیدا کنیم؟

بدیهی است که پیدا کردن ایست واژه‌های یک سایت به صورت دستی و بدون استفاده از ابزار مناسب امکانپذیر نیست. برای اطلاع از ایست واژه‌های سایت و میزان تکرار آنها، به ابزاری نیاز دارید که جت سئو در اختیار شما قرار می‌دهد.

کافی است به صفحه اصلی جت سئو بروید، آدرس سایت خود را در فیلد مربوطه وارد کنید و دکمه تحلیل رایگان سئو را بزنید. پس از چند ثانیه تحلیل وب سایت شما به صورت رایگان انجام می‌شود و نتیجه را در چند بخش مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یکی از بخش‌های صفحه نتایج تجزیه و بررسی سئو سایت در جت سئو، مربوط به‌ایست واژه‌های پرتکرار و آمار تکرار آنها در سایت است. آمار زیر مربوط به سایت google.com است. لیست کلمات ایست و بسامد تکرار آنها از جمله اطلاعاتی است که در این بخش مشاهده خواهید کرد.

جمع بندی

یکی از معیارهای سئوی سایت که ممکن است کمتر مورد توجه مدیران سایت قرار بگیرد، کلمات ایست یا ایست واژه‌ها هستند. ایست واژه‌ها کلماتی هستند که گوگل و سایر موتورهای جستجو در صفحات وب در نظر نمی‌گیرند.

وبمستران برای این که بتوانند در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری کسب کنند، باید از عملکرد الگوریتم‌های گوگل در مورد ایست واژه‌ها اطلاع داشته باشند. اصول و قواعدی وجود دارند که با رعایت آنها، می‌توانید هم جانب تجربه کاربری را رعایت کنید و هم گوگل را از خودتان راضی نگه دارید. جت سئو و  افزونه سئو کروم آن یکی از بهترین ابزارهایی است که به شما در شناسایی کلمات ایست کمک می‌کند.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

در زبان فارسی حروف اضافه (به، از و...)، حروف ربط (که، پس و...) و ضمایر (من، او و...) ایست واژه  (Stop word) هستند. 

ایست واژه در عنوان صفحه و بخش Path آدرس صفحه اهمیت پیدا می کند و تا حد امکان نباید در این بخش ها از ایست واژه استفاده کرد. 

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید