اشتراک جت سئو

ریچ اسنیپت چیست؟ اهمیت و تاثیر آن بر سئو


شاید شما در مورد مفهوم ریچ اسنیپت شنیده باشید. به نظر می‌رسد کارشناسان سئو فکر می‌کنند همه دقیقاً می‌دانند ریچ اسنیپت چیست. اما، برای تازه‌واردها در سئو، ریچ اسنیپت یک اصطلاح مبهم است.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که یک عبارت را در گوگل جستجو کرده و اطلاعات بسیار کاملی در همان صفحه نتایج گوگل کسب کرده‌اید (نظیر آدرس، اسم اشخاص و...) یا اینکه صرفاً URL، توضیحات متا و آدرس سایت به شما نمایش داده‌اند. در ادامه به بررسی مفهوم ریچ اسنیپت در سئو داخلی می‌پردازیم و به شما راهنمایی خواهیم کرد که چگونه می‌توانید از آن برای وب‌سایت خود استفاده کنید.

ریچ اسنیپت

ریچ اسنیپت (Rich Snippets) چیست؟

ریچ اسنیپت اصطلاحی برای توصیف نشانه‌گذاری داده‌های ساختاری است که ادمین سایت می‌تواند به HTML موجود خود اضافه کند. گفتنی است این نشانه‌گذاری به موتورهای جستجوگر اجازه می‌دهد تا اطلاعات هر صفحه وب را بهتر درک کنند.

استفاده از ریچ اسنیپت، موجب می‌شود تا گوگل اطلاعات بیشتری از سایت را به کاربر نمایش دهد و کاربر دقیقاً چیزی را پیدا می‌کند که در جستجوی آن است. اطلاعاتی نظیر نظرات کاربران در ارتباط با سایت، میزان امتیازدهی آن‌ها به سایت، بردکرامب سایت و... توسط ریچ اسنیپت انجام می‌پذیرد. تعداد ستاره‌ها در زیر صفحه بیانگر امتیازاتی است که کاربران به سایت داده‌اند. ریچ اسنیپت حاوی اطلاعات بسیار بیشتری از اسنیپت است. به همین دلیل آن را ریچ اسنیپت می‌نامند. استفاده از این عبارات از سال 2009 آغاز شد.

ریچ اسنیپت‌ها زمانی در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند که شما از استانداردهای اسکیما در سایت خود استفاده کنید و روبات‌های گوگل آن‌ها را تشخیص دهند. گوگل الزامی برای نمایش ریچ اسنیپت‌ها در نتایج خود ندارد و نمایش صفحات سایت شما به همراه ریچ اسنیپت باعث می‌شود که نرخ کلیک سایت شما افزایش پیدا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استانداردهای اسکیما مقاله اسکیما چیست را مطالعه نمایید.

مزایای اضافه کردن ریچ اسنیپت به سایت

استفاده از Rich Snippets به هیچ وجه اجباری نیست، اما به نفع موتورهای جستجوگر، کاربران و حتی اپراتورهای سایت است. موتورهای جستجو می‌توانند نتایج مرتبط‌تر را ارائه دهند. کاربران می‌توانند ارتباط با نتایج خاص را راحت‌تر و اغلب در SERP مشخص کنند.

اپراتورهای سایت می‌توانند از افزایش کلیک و کاهش نرخ خروج بهره‌مند شوند، زیرا کاربران قبل از بازدید از سایت، ایده بهتری از مطالب سایت و ارتباط با کوئری خود دارند.

اضافه کردن ریچ اسنیپت ها به سایت تأثیرات شگرفی در بالا بردن ترافیک سایت شما دارد. علاوه بر آن مزایای زیر نیز برای سایت شما متصور است:
هنگامی که کاربر یک کوئری را جستجو می‌کند بیشتر جذب ستاره‌های طلایی پایین یک نتیجه می‌شود. این عبارت اطلاعات و محتوای سایت شما را برای گوگل بهینه می‌کنند.
برای شما دارندگان فروشگاه آنلاین نیز استفاده از ریچ اسنیپت بسیار مفید است. چراکه اگر در سایت خود به بررسی و نقد یک محصول پرداخته‌اید می‌توانید توجه کاربران را به سایت خود جلب نموده و در نتیجه آن ترافیک بیشتری برای سایت خود فراهم بیاورید.

چگونه ریچ اسنیپت بر سئوی سایت تاثیرگذار است؟

ریچ اسنیپت ها متفاوت از دیگر اسنیپت ها هستند. آن‌ها بسیار زیبا به نظر می‌رسند و شما فوراً با دیدن آن‌ها فوراً اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. ریچ اسنیپت ها، اسنیپتی هستند که سرعت کلیک بالاتری دارند. مردم دوست دارند بر روی آن‌ها کلیک کنند. اگر نرخ کلیک یک اسنیپت افزایش یابد، از نتیجه جستجو ترافیک بیشتری خواهید گرفت. نه به این دلیل که موقعیت شما در موتور جستجو تغییر کرده است بلکه فقط به این دلیل است که تعداد بیشتری از افراد روی نتیجه شما کلیک می‌کنند.

ریچ اسنیپت از چه نوع محتوایی پشتیبانی می‌کند؟

گوگل همچنین انواع داده‌های نشانه‌گذاری‌شده را از Microformats، RDFa و Microdata استخراج می‌کند تا در ریچ اسنیپت ها مورد استفاده قرار گیرد. (همان ارائه گسترده‌تر نتایج استاندارد جستجوی گوگل).
زیر مجموعه‌ای از این داده‌ها برای استفاده در اپراتورهای داده ساختاری سفارشی جستجو موجود است - به طور معمول، همان داده‌های مورد استفاده در ریچ اسنیپت‌ها.
Microdata رایج‌ترین محتوایی است که ریچ اسنیپت از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

Microdata چیست؟ 

میکرودیتا (Microdata) به اطلاعاتی گفته می‌شود که به بخش‌های مختلف مرتبط با کلمات کلیدی، برچسب اضافه می‌کند. این اطلاعات در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌گیرد تا بخش‌های مرتبط با آن را کلمه کلیدی را برجسته کرده و به کاربر نمایش دهد.

چگونه میکرودیتا، سئو سایت را بهبود می بخشد؟

با توجه به این که میکرودیتا عملیات خزش صفحات برای موتورهای جستجو را آسان تر کرده و به گوگل اعلام می‌کند که چه محتوایی دارای ارجحیت است، در نتیجه به گوگل در نمایش بهترین نتایج جستجو به کاربران کمک بسیار زیادی کرده و می‌تواند ورودی بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

انواع ریچ اسنیپت کدام است؟

اولین قدم شما شناسایی نوع Rich Snippet است که می‌خواهید به دست آورید. به این ترتیب، می‌توانید از Markup Structured استفاده کنید که به طور خاص برای دریافت آن نوع Rich Snippet در SERP ها طراحی شده است. ده‌ها نوع ریچ اسنیپت می‌توانید در آنجا بیابید، اما تعداد کمی از آن‌ها (مانند اطلاعات پرواز و کتاب) فقط مربوط به نوع بسیار مشخصی از سایت است.

  • نقد و بررسی‌ها
  • دستورالعمل‌ها
  • موسیقی
  • نشانه گذاری محصول
  • نهاد و سازمان
  • داستان‌های برتر
  • ویدیو
  • رویدادها

بیشتر بخوانید: فیچر اسنیپت و تاثیرات آن بر سئو


در ادامه به بررسی هشت Rich Snippets رایج و پرطرفدار می‌پردازیم:

نقد و بررسی‌ها

ریچ اسنیپت نقد و بررسی

به شکل ستاره نمایش داده می‌شود (از 5). می‌تواند یک شخص نظر دهنده باشد یا بررسی‌های کل کاربران.

دستورالعمل‌ها

ریچ اسنیپت دستورالعمل

نوع خاصی از داده‌های ساختاریافته که فقط در مورد دستورالعمل‌ها کاربرد دارد. نشانه‌گذاری دستورالعمل شامل داده‌هایی مانند زمان تهیه غذا، بررسی‌ها و تصاویر دستورالعمل‌ها است.

موسیقی

ریچ اسنیپت موسیقی

اطلاعات گوگل درباره موسیقی، مانند تاریخ انتشار آلبوم را ارائه می‌دهد.

نشانه گذاری محصول

ریچ اسنیپت نشانه گذاری محصول

اطلاعات موتورهای جستجو را در مورد یک محصول خاص (از جمله قیمت و تصاویر محصول) ارائه می‌دهد.

نهاد و سازمان

ریچ اسنیپت نهاد و سازمان

به گوگل کمک می‌کند تا اطلاعات کلیدی مربوط به یک سازمان (مانند یک کسب و کار)، از جمله آدرس، لوگو و اطلاعات تماس را درک کند.

داستان‌های برتر

ریچ اسنیپت داستان‌های برتر

به یک سایت امکان می‌دهد در نتایج جستجو در کادر «داستان‌های برتر» ظاهر شود. فقط در مورد وب‌سایت‌های تأیید شده توسط Google News اعمال می‌شود.

ویدیو

ریچ اسنیپت ویدیو

موتورهای جستجو نمی‌توانند فیلم‌ها را در صفحه شما تماشا کنند. بنابراین نشانه گذاری ویدیو به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا محتوای ویدیوی شما را درک کنند. 

رویدادها

ریچ اسنیپت رویدادها

شامل اطلاعات مربوط به تاریخ، زمان، مکان و موارد دیگر است. مثلاً در تصویر زیر اطلاعات مربوط به زمان و مکان برگزاری کنسرت‌های گروه One direction را مشاهده می‌کنید.


بیشتر بخوانید: حالت incognito چیست و چه تاثیری در سئو دارد


نمونه کد ریچ اسنیپت

چگونه به محتوای خود Rich sinppets اضافه کنیم؟

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر که ریچ اسنیپت یک کتاب است توجه کنید.
 در این ریچ اسنیپت برخی کدها مهم‌ترند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:
Itemscope
هرگاه این عبارت در یک بلوک <div> استفاده شد یعنی آن کد HTML به یک آیتم خاص اشاره دارد.
Itemtype
این کد نوع آیتم را مشخص می‌کند.
Itemprop
و این یکی اطلاعات مربوط به آیتم را نمایش می‌دهد.

جمع بندی: 

نیازی نیست که تمام انواع ریچ اسنیپت را برای سایتتان تهیه کنید. بلکه با توجه به موضوع اصلی سایت خود و نیاز کاربران فقط آنچه ضرورت دارد و به نظر می‌رسد می‌تواند به جلب بیشتر کاربر و بهتر دیده شدن سایت کمک کند را بنویسید. ریچ اسنیپت‌ها زمانی که شما از استانداردهای اسکیما استفاده می‌کنید در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند. استفاده از اسکیما و نمایش ریچ اسنیپت در نتایج گوگل باعث خواهد شد که کاربران بیشتری بر روی سایت شما کلیک کنند.

اگر به دنبال بررسی اسکیماهای سایت خود هستید پیشهاد می کنیم از ابزار آنالیز سئو سایت جت سئو استفاده کنید. این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که به وسیله آن می توانید هر صفحه از سایت خود یا رقبا را در کسری از ثانیه آنالیز کنید.

اگر هم به دنبال اطلاع از رتبه سایت خود هستید می توانید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

ریچ اسنیپت ها نحوه نمایش سایت شمارا در نتایج جستجو تغییر می دهند و باعث افزایش نرخ کلیک می شوند. با افزایش نرخ کلیک هم کاربران بیشتری وارد سایت شما می شوند.

برای دریافت ریچ اسنیپت ها لازم است از اسکیماهای خاصی استفاده کنید. برخی از این اسکیماها عبارت اند از: اسکیماهای محصول، دستور پخت، موسیقی، فیلم و رویداد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید