ابزارهای سئو

5 روش بهبود سئو سایت شما با ابزار جت سئو
5 روش بهبود سئو سایت شما با ابزار جت سئو
شاید رفع هر کدام از مشکلات سئویی سایت شما وقت چندانی از شما نخواهد گرفت، اما تأثیر زیادی در رتبه سایتتان خواهد گذاشت. در این مقاله 5 مورد از مهم‌ترین نکات برای بهبود سئو سایت به شما معرفی خواهد شدو ابزاری قدرتمند که بررسی این موارد را برای شما در کمترین زمان ممکن می‌کند.
گوگل تگ منیجر (GTM) چیست؟
گوگل تگ منیجر (GTM) چیست؟
استفاده از گوگل آنالیتیکس به تنهایی کافی نیست. برای اینکه دید جامع‌تری نسبت به اتفاقاتی که در سایتتان رخ می‌دهد داشته باشید، باید از یک سری ابزارهای مکمل برای آنالیتیکس بهره ببرید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گوگل تگ منیجر است. همان طور که از نامش پیداست، این ابزار برای مدیریت تگ‌هاست؛ ساخت تگ‌ها و ارسال آن‌ها به ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت از وظایف آن‌هاست که در نتیجه آن نیاز ما به برنامه‌نویسی تا حد زیادی کاهش می‌یابد (اما از بین نمی‌رود).

با اینکه بسیاری از الگوریتم‌های گوگل و نحوه عملکردشان برای ما تا حدی برای همه روشن شده است، محاسبه معیارهای تأثیرگذار در سئو سایت و تجزیه و تحلیل جهت بهبود کم و کاستی‌ها، پیدا کردن اشتباه‌های موجود و پیش گرفتن استراتژی مناسب با توجه به نتایج، نیاز به ابزار پیشرفته‌ای به نام ابزار سئو دارد.
تا کنون بسیاری از متخصصان و کارشناسان سئو برای تجزیه و تحلیل سئو سایت‌ها و ارائه راهکارهایی جهت بهبود رتبه سایت اقدام به توسعه ابزارهای آنالیز سایت و سئو کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم معتبرترین و مشهورترین آن‌ها را معرفی کنیم.

معرفی ابزارهای سئو

معرفی ابزارهای سئو

Google Analytics

چه سایت تجاری داشته باشید و چه سایت شخصی، خواه‌ناخواه به گوگل آنالتیکس نیاز دارید. از گوگل آنالتیکس می‌توان اطلاعات زیر را به دست آورد:

  • تعداد بازدید روزانه
  • مکان جغرافیایی بازدیدکنندگان سایت
  • سازگاری سایت با موبایل
  • منبع ترافیک سایت
  • بررسی کمپین‌های بازاریابی
  • صفحات پربازدیدتر سایت
  • تعداد کاربرانی که به مشتری تبدیل شده‌اند
  • و غیره

Google Keyword Planner

ده‌ها ابزار تحقیق برای کلمات کلیدی در دسترس است، اما تعداد کمی از آن‌ها به اندازه ابزار کلمه کلیدی Google محبوب هستند.
Google’s Keyword Planner tool داده‌های کلیدی مانند اصطلاحات مرتبط با کلیدواژه‌های جستجو شده، ایده‌های تبلیغاتی، پیشنهاد کلمات کلیدی، رشد در میزان سرچ کلمه کلیدی طی بازه‌های زمانی 3 ماهه و 6 ماهه و بسیاری از موارد دیگر را به کاربرانش ارائه می‌دهد.
اما یک مشکل اساسی در این ابزار وجود دارد و آن‌هم این است که برای استفاده از آن باید حساب گوگل ادوردز (تبلیغات گوگل) داشته باشید.

Google Webmaster Tools

خوشبختانه گوگل سرویس‌های رایگانی هم برای وبمستران در نظر گرفته است. گوگل وبمستر تولز یکی از سرویس‌های رایگان گوگل برای مدیریت و تجزیه و تحلیل سایت‌هاست. این ابزار سئو از این جهت که توسط غول موتورهای جستجو یعنی گوگل اداره می‌شود، اطلاعات به‌مراتب باارزش‌تری در اختیار شما وبمستران قرار می‌دهد.
با استفاده از این اطلاعات که از طرف گوگل در مورد سایت و عملکرد آن در فهرست نتایج جستجو ارائه می‌شود می‌توانید از مشکلات و موانع ظاهر شدن در رتبه‌های برتر فهرست نتایج آگاهی یافته و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید. این اطلاعات عبارت‌اند از:

  • دسترسی یا عدم دسترسی گوگل به محتوای سایت
  • کشف و حذف بدافزارها و مشکلات اسپم
  • آگاهی از محبوب‌ترین کلیدواژه‌هایی که در سایتتان به‌کاربرده‌اید
  • آگاهی از کلیدواژه‌هایی که بیشترین ترافیک را به سایتتان وارد می‌کنند
  • ارزیابی عملکرد سایت بر روی گوشی‌های تلفن همراه و تبلت

در ضمن، از آنجا که این سرویس متعلق به گوگل است، امکانی برای برقراری ارتباط بین مدیران سایت‌ها و گوگل را ایجاد می‌کند؛ در این راستا شما با استفاده از گوگل وبمستر تولز می‌توانید امور زیر را انجام دهید:

  • ثبت صفحات و پست‌های جدید برای اینکه زودتر توسط خزنده‌ها بررسی شوند
  • حذف محتوایی که نمی‌خواهید کاربران به آن دسترسی داشته باشند
  • اصلاح سایت بدون ایجاد اشکال در ظاهر سایت در صفحات نتایج جستجو

SEMRush

SEMRush بیشتر برای مدیریت کمپین‌های بازاریابی مناسب است. اگر قصد دارید به تعداد کلیک‌ها، نمودار تاریخی، API ها و گزارش عملکرد کمپین‌ها، کلیدواژه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید، استفاده از این ابزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
SEMRush علاوه بر اینکه یک ابزار سئو است، ابزاری برای آنالیز رقبا نیز محسوب می‌شود. به کمک این ابزار می‌توانید به منبع ترافیک رقبا، نتایج شبکه‌های اجتماعی، رتبه کلیدواژه‌ها و بسیاری موارد دیگر دست پیدا کنید.

SEO SiteCheckup

با SEO SiteCheckup فقط در عرض چند ثانیه و با چند کلیک می‌توانید ببینید موتور جستجو چگونه سایت شما را تفسیر می‌کند.
یکی از برتری‌های سئو سایت چکاب گزارش‌های این ابزار سئو است در مورد مشکلات فنی یا کاستی‌هایی که برای کسب رتبه بهتر در سایت دیده می‌شود.

Woorank

وورنک یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بررسی سئو است. این ابزار بسیار سریع بوده و استفاده از آن آسان است. وورنک از دیدگاه گوگل به وب‌سایت نگاه کرده و آن را از لحاظ سئو آف پیج و آن پیج و سئو تکنیکال بررسی می‌کند.
به طور کلی این ابزار سئو دارای قابلیت‌های زیر است:

  • تجزیه و تحلیل رقابتی
  • کلیدواژه‌هایی که سایت‌های رقیب استفاده کرده‌اند
  • ترافیک روزانه و ترافیک بر اساس زمان
  • چک لیست بازاریابی؛ این چک لیست بیش از ۷۰ راهنمایی برای بهینه سازی سایت ارائه می‌کند که برای بهبود رتبه و بهبود بازاریابی‌ها بسیار مفید خواهد بود.

Jet SEO

جت سئو نیز یکی از بهترین ابزارهای ایرانی سئو است و می‌توان به جرأت آن را هم‌رده با ابزار بین‌المللی مانند SEMRush و Google analytics tools و ... دانست. اما برتری جت سئو بر این ابزارهای بین‌المللی، ایرانی بودن آن است.
وقتی شما از یک ابزار ایرانی برای آنالیز و تجزیه و تحلیل سئو سایت خود استفاده کنید، علاوه بر اینکه امکان استفاده از پشتیبانی به زبان فارسی برای شما فراهم است، خرید به مراتب ساده‌تری نسبت به خرید از سایت‌های خارجی خواهید داشت. مضاف بر اینکه از همان امکانات نیز برخوردار خواهید شد.
از دیگر برتری‌های جت سئو این است که این ابزار به صورت اپلیکیشن بر روی موبایل قابل نصب است؛ در نتیجه می‌توانید در هر جا و به راحتی وضعیت سئو سایت خود را بررسی و عملکرد محتوا و کمپین‌هایتان را دنبال کنید.
از قابلیت‌های جت سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری ساده
  • تحلیل کامل سایت و ارائه پیشنهاد برای ترافیک آن
  • ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه گوگل
  • مقایسه رتبه سایت با رقبا
  • ارائه آمار دقیق
  • برخورداری از پشتیبانی فارسی

عضویت رایگان در جت سئو

جمع بندی
همان طور که ملاحظه کردید، هر کدام از ابزارهای سئو دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود هستند. از نظر صحت اطلاعات نیز تمام ابزارهای معرفی شده دقیق و معتبرند.
یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ابزار سئو، علاوه بر آگاهی یافتن از نحوه عملکرد سایت و کمپین‌های تبلیغاتی، اخذ راهنمایی برای رفع مشکلات سایت و بهبود رتبه سئو است.
جت سئو از نظر تمام این موارد با ابزارهای دیگر برابری می‌کند؛ اما در دسترس بودن آن بر روی گوشی تلفن همراه، برخورداری از پشتیبانی فارسی و نقل و انتقال ساده وجه می‌تواند یک مزیت بسیار مهم برای ما فارسی‌زبانان مقیم ایران محسوب شود.

پربازدیدترین ها

انکر تکست Anchor Text چیست؟
انتخاب انکر تکست (Anchor Text) در درک محتوای صفحه مقصد به گوگل کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند باعث ظاهر شدن صفحه در جستجوی عبارت‌های مرتبط ‌شود. از سوی دیگر انتخاب انواع مختلف انکر تکست برای بک لینک‌های سایت در سئو آن اثر قابل ملاحظه‌ای دارد. در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه بهترین انکر تکست های ممکن را انتخاب کنید تا منجر به بهبود سئو سایتتان شوند.
اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک‌ها از تصاویر جالب و جذاب برای ارتباط سریع و شفاف اطلاعات استفاده می‌کنند. هرچه قدر که طراحی اینفوگرافیک خلاقانه‌تر باشد و در آن از جلوه‌های بصری بهتری استفاده کنید، توجه مخاطب را بیشتر جلب می‌نمایید و نرخ خروج را کاهش می‌دهید.
سئو محلی (Local SEO) چیست؟
برای انجام سئو محلی یا Local SEO اولین قدم شناخت مشتریانتان است. باید بدانید مشتریان شما از کدام منطقه جغرافیایی هستند و سپس بر اساس آن اقدامات سئو را انجام دهید. به همین سادگی! اما اجرای لوکال سئو به سادگی تعریف آن نیست. با ما همراه باشید با تعریف دقیق و تکنیک‌های لوکال سئو.