بررسی آنلاین سئوی وبسایت و معرفی برترین ابزارها


تحلیل صفحات سایت چه فایده‌ای برای کسب‌و‌کارها دارد؟ مفاهیمی مانند میزان بازدید‌ها، بازدیدکنندگان جدید و بازدیدکنندگان بازگشتی ممکن است به نظر شما مشابه باشند، در حالی‌که معیارهایی متفاوت هستد و اگر تفاوت میان هرکدام را ندانید، قادر به تصمیم‌گیری درست و آگاهانه نیستید.

تجزیه و تحلیل وب‌سایت، جمع‌آوری، گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌های وب‌سایت است. این داده‌ها برای درک و بهینه‌سازی وب سایت به منظور دستیابی به اهداف کلی کسب و کار مانند افزایش بازدید و فروش استفاده می‌شوند.

در این نوشته سعی داریم تمام موارد مهم در تحلیل صفحات وب‌سایت را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید تجزیه و تحلیل درستی از داده‌های سایت خود داشته باشید و آنها را به درستی تفسیر کنید. بررسی سئوی وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا تصمیمات مناسبی برای سایت و کسب‌و‌کار خود بگیرید. در این مقاله با اهمیت تحلیل و آنالیز وبسایت، ویژگی‌های ابزارهای تحلیل سایت، برترین ابزارهای آنالیز سئوی سایت و ابزار تحلیل صفحات سایت جت سئو آشنا می‌شوید.

اهمیت تحلیل و آنالیز وب‌سایت

تحلیل صفحات سایت نشان می‌دهد که وب‌سایت شما تا چه حد از اهداف کسب‌و‌کارتان پشتیبانی می‌کند. برای شروع آنالیز سئو سایت بهتر است اهداف کسب‌و‌کار خود و ارتباط آنها با خدمات سایت را مشخص کنید. همان‌طور که گفته شد منظور از تحلیل و آنالیز وبسایت جمع‌آوری، گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌های وب‌سایت است. در تحلیل وب‌سایت تمرکز روی شناسایی معیارها بر اساس اهداف سازمانی و کاربری و استفاده از داده‌های آن برای تعیین موفقیت یا عدم موفقیت در دستیابی به اهداف است.

تحلیل وب‌سایت به ایجاد استراتژی و بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند. پس آنالیز وب‌سایت از آن جهت اهمیت دارد که اطلاعات و داده‌هایی را فراهم می‌کند که می‌توان از آنها برای ایجاد تجربه کاربری بهتر برای بازدیدکنندگان وبسایت استفاده کرد. در واقع درک رفتار مشتری با استفاده از نتایج آنالیز سایت کلید اصلی در بهینه‌سازی وب‌سایت برای معیارهای اصلی تبدیل است. در ادامه این مطلب مهم‌ترین دلایل اهمیت تحلیل و آنالیز وبسایت شرح داده شده است.

بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت

وقتی صحبت از عملکرد وب‌سایت به میان می‌آید، منظور تنها محتوای خوب نیست، هرچند محتوای مناسب تأثیر زیادی در بهینه‌سازی سایت دارد، اما در کنار محتوای وبسایت باید عملکرد تکنیکال وبسایت نیز تحلیل و بهینه‌سازی شود. هر ابزار آنالیز سئو سایت، هم محتوای سایت و هم عملکرد فنی سایت را تحلیل و تفسیر می کند. نتایج این بررسی‌ها به شما نشان می‌دهد که کاربران تا چه اندازه با سایت شما راحت هستند و دسترسی به سایت و محتوای شما برای آنها آسان است.

در واقع لازم است بررسی کنید که سایت شما تا چه حد برای آنها کاربرپسند است و آیا کاربر به راحتی می‌تواند با همه بخش‌های سایت کار کند و مطالب مورد نظر خود را پیدا کند یا خیر. در نهایت نتایج آنالیز وب‌سایت نقاط قابل بهبود برای بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت را برای شما مشخص می‌کند و با استفاده از این داده‌ها می‌توانید وب‌سایت خود را هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ تکنیکی بهینه‌سازی کنید.

 بهینه‌سازی سئوی وب‌سایت (SEO)

ابزارهای تحلیل صفحات سایت کمک زیادی در جهت بهینه‌سازی سئوی سایت می‌کنند. این ابزارها امکان شناسایی نکات ضروری و ریسک‌های موجود در وب‌سایت را به شما می‌دهند. از طریق ابزارهای سئو سایت شما می‌توانید کلمات کلیدی پر استفاده و نحوه لینک‌دهی میان محتواهای سایت را کشف کنید. در واقع این ابزار امکان کنترل عملیات سئو سایت و بهینه‌سازی سئوی سایت (Seo) را برای شما فراهم می‌کند. برای اطلاع دقیق از رتبه سایت خود از ابزارهای آنلاین سئو سایت استفاده کنید تا راحت‌تر بتوانید اقدامات لازم را برای دستیابی به رتبه‌های بهتر را شناسایی کرده و به کار بگیرید.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل وب‌سایت (CRO)

یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از ابزارهای تحلیل و آنالیز وبسایت، بهینه‌سازی نرخ تبدیل وب‌سایت است. با استفاده از نتایج ابزارهای آنالیز سایت می‌توانید بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه سایت خود را شناسایی کنید و با استفاده از روش‌های مناسب این لیدها را به مشتری تبدیل کرده و باعث افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت شوید. شما می‌توانید با بهبود صفحات فرود وب‌سایت (Landing pages) و استفاده از فراخوان‌های عمل جذاب (CTA)، نرخ تبدیل سایت خود را بالا ببرید. پس نتایج و داده‌های حاصل از آنالیز وب‌سایت را دست کم نگیرید، زیرا آنها فرصتی مناسب برای بهینه‌سازی هر چه بیشتر وبسایت شما فراهم می‌کنند.

بهینه‌سازی استراتژی محتوای وب‌سایت

ابزارهای آنالیز سئو وب‌سایت دید عمیقی راجع‌به محتوای سایت برای شما ارائه می‌دهند. با استفاده از نتایج آنالیز سایت می‌توانید از محتوای قدرتمند و ضعیف خود اطلاع پیدا کنید و تلاشتان را در جهت بهبود محتوای سایت خود به کار بگیرید. با تحلیل محتواهای پر بازدید می‌توانید استراتژی محتوایی خود را به‌گونه‌ای تغییر و بهبود دهید که سایر محتواهای شما نیز بتوانند نرخ کلیک بیشتری کسب کنند و بازدید از تمام محتواهای سایت شما بالاتر برود.

بهینه‌سازی تجربه کاربری وبسایت

یکی از دلایل اهمیت به‌کار‌گیری ابزارهای تحلیل صفحات سایت و بررسی نتایج حاصل از آن تأثیری است که این نتایج می‌توانند بر بهینه‌سازی تجربه کاربری وبسایت داشته باشند. تحلیل وب‌سایت باعث می‌شود که از مشکلاتی مانند محتوای نامناسب و ناقص، زمان بارگزاری طولانی وبسایت و صفحات بدون امکانات آگاه شوید. این مشکلات باعث می‌شوند که بازدیدکنندگان شما خیلی زود سایت را ترک کنند.

از آنجایی‌که موتورهای جستجو عموما محتوای وب‌سایت‌ها را براساس نرخ تعامل (Engagement Rate) سایت رتبه‌بندی می‌کنند پس رضایت کاربران از سایت عامل مهمی در افزایش رتبه سایت شما و نمایش آن در میان نتایج بالای صفحات موتور جستجو است. در نتیجه باید از اطلاعات آنالیز سایت برای بهبود سایت استفاده کنید زیرا در صورتی سایت شما میان نتایج بالای صفحات موتور جستجو و در صفحه اول نتایج قرار می‌گیرد که کاربر به راحتی در دسکتاپ، تبلت و موبایل به سایت شما دسترسی داشته باشد و به‌آسانی بتواند محتوای مورد نظر خود را پیدا و مطالعه کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار تحلیل وب‌سایت

برای انتخاب ابزار مناسب در بررسی سئوی سایت بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید. اگر ابزار انتخابی شما تمام ویژگی‌های زیر را داشته باشد، آنالیز و تحلیل بهتری از سئوی سایت شما ارائه می‌دهد.

بررسی سئوی داخلی و محتوایی سایت (هدینگ‌ها، عکس‌ها، تعداد کلمات و ...)

بررسی سئوی سایت جنبه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد، یکی از این جنبه‌ها بررسی سئو داخلی و محتوایی سایت است. هر صفحه باید موارد مختلفی را برای کسب رتبه خوب در گوگل در نظر بگیرد. مهم ترین مورد این است که از قالب‌بندی درست تمام صفحات سایت خود مطمئن شوید. تگ‌ عنوان، توضیحات متا، عکس‌ها، تعداد کلمات، ساختار تیترها و لینک‌های داخلی از جمله مواردی هستند که باید در آنالیز و تحلیل صفحات سایت به آنها توجه شود و یک ابزار خوب باید این ویژگی‌ها را در مورد هر صفحه از سایت تحلیل کند. در نهایت با توجه به نتایج تحلیل باید لیستی از صفحاتی که فاقد ساختار مناسب سئو هستند را تهیه کنید و در مورد بهینه‌سازی آنها اقدامات درستی انجام دهید.

بررسی سئوی خارجی وبسایت (تعداد بک لینک‌ها و ...)

یکی دیگر از ویژگی‌های ابزار و سایت آنالیز سئوی مناسب برای بررسی وضعیت سئو سایت، بررسی سئوی خارجی سایت است. منظور از سئو خارجی سایت تحلیل مواردی همچون بک لینک‌ها است. بررسی تعداد بک لینک‌ها و اعتبار سایت‌هایی که به مطالب شما لینک داده‌اند از موارد مهم در آنالیز کامل سئو سایت است.

بررسی سئوی تکنیکال سایت (سرعت، کد صفحات و ...)

یکی دیگر از مواردی که نشان‌دهنده قدرت ابزارهای تحلیل و آنالیز صفحات سایت است، توانایی آنها در بررسی سئو تکنیکال است. بررسی سرعت بارگذاری وبسایت و تحلیل کدهای صفحات سایت از موارد مربوط به بررسی سئوی تکنیکال هستند. ابزار آنالیز سئوی سایت باید سرعت بارگذاری سایت روی دستگاه‌های مختلفی همچون دسکتاپ و موبایل را بررسی و نتایج را ارائه دهند.

بررسی یا تخمین میزان بازدید

توانایی ابزار تحلیل سایت در تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت به شما کمک می‌کند تا میزان بازدید و فعالیت کاربران را در سایت خود کنترل کرده و موفق‌ترین صفحات و تکنیک‌های ایجاد ترافیک را شناسایی کنید. ابزارهای آنالیز آنلاین سایت باید بتوانند به سؤالات زیر پاسخ دهند:

  • بازدید وب سایت شما رو به افزایش است یا در حال کاهش است؟
  • بیشترین ترافیک ورودی سایت از چه طریقی است؟
  •  چه صفحاتی بیشترین میزان بازدید را دارند؟
  • نرخ پرش چقدر است؟
  • آیا میزان ترافیک از طریق موبایل با دسکتاپ تفاوت دارد؟

بررسی موارد بالا از طریق نتایج ابزار بررسی سئوی آنلاین به شما کمک می‌کنند تا کمپین‌های بازاریابی خود را مجددا ارزیابی کنید و با تغییر استراتژی های خود بالاترین نرخ تبدیل و بیشترین میزان بازدید را کسب کنید.

بررسی مشکلات وب‌سایت (بررسی مشکل در ایندکس شدن، بارگذاری، نمایش موبایل و ...)

ابزار بررسی وضعیت سئوی سایت باید قادر به بررسی کامل مشکلات وبسایت مانند مشکلات ایندکس شدن، خطاهای سایت، مسائل مربوط به بارگذاری و... باشند. همچنین ابزار خوب باید بتواند لینک‌های خراب و صفحات دارای خطا را کشف کند، زیرا این موارد باعث پایین آمدن رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو می‌شوند. یکی دیگر از مواردی که باید توسط ابزار و سایت آنالیز سایت بررسی شود، این مورد است که عملکرد وب‌سایت شما در موبایل نیز به خوبی دسکتاپ باشد.

زیرا امروزه بیش از نیمی از جستجوها از طریق موبایل انجام می‌شوند و اگر سایت شما مشکلاتی در بارگذاری روی موبایل داشته باشد، کاربران خیلی سریع از سایت خارج می‌شوند. عملکرد خوب وبسایت و سرعت بالای لود شدن در موبایل از موارد بسیار با اهمیتی است که باید توسط ابزارهای بررسی آنلاین سئوی سایت تحلیل کنید.

برترین ابزارهای آنالیز سئوی سایت

می‌دانید که الگوریتم‌های گوگل دائما در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند و اکثر این تغییرات در جهت ارائه بهترین تجربه برای کاربران هستند. در این میان ابزارهای آنالیز آنلاین وب‌سایت نقش ویژه‌ای دارند، هر چه این ابزارها قدرتمندتر باشند بهتر می‌توانند نقاط قوت و ضعف وب‌سایت را نشان داده و شما را در یافتن نقاط قابل بهبود و دستیابی به رتبه‌های بالاتر در میان نتایج موتورهای جستجو کمک کنند. در این بخش لیستی از بهترین ابزار بررسی وضعیت سئو سایت و بهترین سایت‌های آنالیز سئو را مشاهده می‌کنید و در ادامه با ابزار ایرانی تحلیل صفحات جت سئو آشنا می‌شوید.

  • گوگل سرچ کنسول (Gooogle Search Console)
  • ابزار Light House گوگل
  • وبسایت Ahrefs
  • وبسایت MOZ
  • ابزار Alexa
  • ابزار Similar Web
  • وبسایت WooRank
  • وبسایت SEMRush
  • وبسایت Seobility
  • ابزار SEO Analyzer
  • وبسایت Neil Patel
  • وبسایت Seo Site Checkup
  • وبسایت Site Checker
  • ابزار Marketing Grader
  • وبسایت HubSpot
  • وبسایت SEOptimer
  • ابزار تحلیل صفحات سایت جت سئو (Jet Seo)


آشنایی با ابزار تحلیل صفحات جت سئو (Jet Seo)

جت سئو نیز یکی از بهترین ابزارهای ایرانی سئو است و می‌توان به جرأت آن را هم‌رده با ابزار بین‌المللی مانند SEMRush و Google analytics tools و... دانست. اما برتری جت سئو بر این ابزارهای بین‌المللی، ایرانی بودن آن است. وقتی شما از یک ابزار ایرانی برای آنالیز و تجزیه و تحلیل سئو سایت خود استفاده کنید، علاوه بر اینکه امکان استفاده از پشتیبانی به زبان فارسی برای شما فراهم است، خرید به مراتب ساده‌تری نسبت به خرید از سایت‌های خارجی خواهید داشت. مضاف بر اینکه از همان امکانات نیز برخوردار خواهید شد.

از دیگر برتری‌های جت سئو این است که این ابزار به صورت اپلیکیشن بر روی موبایل قابل نصب است؛ در نتیجه می‌توانید در هر جا و به راحتی وضعیت سئو سایت خود را بررسی و عملکرد محتوا و کمپین‌هایتان را دنبال کنید. از قابلیت‌های جت سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه‌گیری سرعت سایت
  • نشان دادن صفحات دارای خطا
  • نمایش صفحات Noindex
  • نمایش صفحات ریدایرکت شده
  • نشان دادن پیج‌های یتیم و کم محتوا
  • تشخیص همنوع‌خواری بین صفحات

اگر شما صاحب سایت هستید می‌توانید به راحتی سایتتان را در این سرویس ثبت کنید. جت سئو به‌طور کامل صفحات شما را بررسی کرده و گزارش کامل را به شما نمایش می‌دهد. این تحلیل با عنوان "صفحات" در سایدبار سمت راست صفحه قرار دارد.

بررسی و تحلیل صفحات سایت با جت سئو

منوی صفحات به چندین بخش تقسیم می‌شود و از چند جنبه صفحات سایت را بررسی می‌کند. در قسمت اول اگر به قسمت "تحلیل شده" سر بزنید، تمام صفحات سایت شما که توسط جت سئو بررسی و همچنین تحلیل شده‌اند، نمایش داده می‌شود.

در مرحله اول، چارت تقسیم‌بندی ‌صفحات تحلیل شده‌، دارای خطا، تگ نوایندکس و ریدایرکت شده را ملاحظه می‌کنید. همچنین بعد از آن، عمق مربوط به هر یک از این تقسیم‌بندی‌ها را می‌بینید.

مدیر سایت یا فرد متخصص سئو باید به درستی هر یک از صفحات را از دیدهای مختلفی که در جدول نمایش داده شده مورد بررسی قرار دهد. سپس با توجه به گزارش‌ها و دستورالعمل‌های دریافتی، مشکلات موجود را برطرف کند. هدف ما ارائه گزارش‌هایی است که بتواند وضعیت سایت شما را بهبود ببخشد.

گزارش صفحات تحلیل شده سایت در جت سئو

اگر مطابق تصویر بالا روی صفحه تحلیل که با آیکن ذره‌بین نشان داده شده است کلیک کنید، گزارش صفحه مورد نظر برای شما باز می‎‌شود. در این قسمت می‌توانید رعایت شدن یا نشدن موارد مهم سئو را ببینید.

همه اشکالات سایت شما در این قسمت نمایش داده می‌شود و راهکار‌های حل هر کدام نیز در کنار هر موضوع به‌صورت مقاله‌ای جداگانه منتشر خواهد شد. بنابراین می‌توانید برای پیشرفت سایت خودتان برنامه‌ریزی کنید و روزبه‌روز اشکالات آن را برطرف کرده و میزان رشد سایت را ببینید.

بررسی اشکالات و راهکار‌های رفع مشکلات سایت در جت سئو

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، همه موارد خیلی کامل بررسی شده و هرآن‌چه که نیاز به اصلاح داشته باشد در اختیار شما قرار می‌گیرد. مهمترین کار اولویت‌بندی و انجام کارهای با اهمیت بالا در گام اول است. سپس به ترتیب تمامی موارد را با دقت انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

بهبود سئو صفحات سایت در جت سئو

یکی از موارد مهمی که زیاد به آن توجه نمی‌شود یا آن را درست رعایت نمی‌کنیم، نوشتن متن جایگزین تصویر یا تگ ALT است. در انتهای صفحه امکانی را فراهم کردیم تا به‌طور دقیق تصاویر تحلیل شوند که کدام‌یک کوتاه هستند یا کدامیک خاصیت ALT ندارند.

تحلیل ALT تصاویر سایت در جت سئو

در قسمت بعدی یکی از پراستفاده‌ترین ویژگی‌های جت سئو در تحلیل صفحات را می‌بینید که به صفحات دارای خطا اشاره می‌کند. در این گزارش، فهرست کاملی از صفحات دارای خطا مانند noindex ، خطاهای 404، خطای عدم برقراری ارتباط و... به شما نشان داده می‌شود. سپس می‌توانید از طریق ابزار تحلیل و بهبود، مشکلات موردنظر را برطرف کنید. یادتان باشد تحلیل جت سئو به صورت آنلاین و لحظه‌ای است، پس بعد از حل مشکل می‌توانید دوباره گزارش‌ها را بررسی کنید. در ادامه بیشتر به این خطاها می‌پردازیم:

صفحات noindex

در این قسمت به صفحات noindex می‌رسیم. این صفحات هم می‌توانند مفید باشند و هم خطرناک. نحوه برخورد شما با این صفحات اهمیت زیادی دارد. اگر صفحه‌ای در سایت شما وجود دارد که نمی‌خواهید به هیچ عنوان در گوگل ایندکس شود حتما بایستی آن را noindex کنید. ولی اگر صفحه‌ای به اشتباه نوایندکس شود، اعتبار خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل است که باید توجه کنید آیا صفحات درستی را noindex کرده‌اید یا خیر. اگر دقت کنید این صفحات از نظر گوگل اعتباری ندارند و در جت سئو هم امتیاز آنها صفر است.

صفحات ریدایرکت‌ شده

در قسمت بعدی به صفحات ریدایرکت شده می‌رسیم. صفحاتی که باعث انتقال اعتبار یک صفحه به صفحه یا سایت دیگر می‌شوند. اما چرا باید چنین بررسی‌ را انجام دهیم؟

ریدایرکت معمولا به صورت ریدایرکت 301 یا 302 انجام می‌شود که به ترتیب دائمی و موقتی است. اگر یک صفحه به اشتباه ریدایرکت شود، اعتبار آن به قسمت دیگری از سایت منتقل می‌شود و در نتیجه نظم سایت به هم می‌ریزد. به همین دلیل باید بررسی کنیم آیا ریدایرکت‌ها درست انجام شده‌اند یا خیر و اینکه از کدام مبدا به کدام مقصد ریدایرکت اتفاق افتاده است.

بررسی صفحات ریدایرکت‌ شده در جت سئو

همنوع‌خواری (Cannibalization)

در قسمت بعدی به همنوع‌خواری یا cannibalization می‌رسیم. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بسیاری از سایت‌ها دچار آن می‌شوند و مدیران از آن بی‌خبرند. این اتفاق زمانی رخ‌ می‌دهد که دو صفحه از سایت شما در یک کلمه کلیدی مشابه در گوگل رتبه بگیرند و در نتیجه باعث شوند رتبه دیگری افت کند. 

به همین دلیل این گزارش در جت ‌سئو تعبیه شده است تا با تحلیل کامل صفحات شما را از این مشکل جدی با خبر کند. اگر خیلی زود به این همنوع‌خواری رسیدگی نکنید، رتبه‌هایی که با زحمت به دست آورده‌اید، خیلی زود از بین می‌رود.

صفحات یتیم

در قسمت آخر هم به صفحات یتیم (Orphaned) می‌رسیم. این صفحات از هیچ‌یک از صفحات دیگر سایت شما هیچ لینکی دریافت نکرده‌اند. ممکن است خودتان خواسته باشید که این صفحات را مخفی کنید یا حاوی اطلاعات قدیمی هستند که نمی‌خواهید نمایش‌ داده بشوند. شاید هم در اثر اعمال تغییرات روی سایت، لینک قبلی به این صفحات حذف شده باشد و به همین دلیل نیاز است که مورد توجه قرار بگیرند؛ چراکه ممکن است حاوی مطالب مفیدی باشند.

جمع‌بندی

در این نوشته با اهمیت تحلیل صفحات سایت و ابزارهای تحلیل و آنالیز سئوی سایت آشنا شدید. چه کسب‌و‌کاری کوچک را اداره می‌کنید و چه سایت تجارت الکترونیکی یا یک شرکت سازمانی، تجزیه و تحلیل وب می‌تواند به رشد شما و کسب و کار شما کمک کند. با جمع‌آوری، گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد وب سایت خود، می‌توانید تجربه کاربر را در سایت خود بهبود بخشید و اهداف بزرگتر کسب و کار مانند افزایش فروش آنلاین را برآورده کنید.

همان طور که در این نوشته شرح داده شد، ابزارهای متنوعی برای بررسی سئو وبسایت وجود دارد. از این میان یکی از ابزارهای مؤثر برای آنالیز صفحات سایت، ابزار جت سئو است. جت سئو از نظر تمام این موارد با ابزارهای دیگر برابری می‌کند؛ اما برخورداری از پشتیبانی فارسی و امکان خرید راحت اشتراک می‌تواند یک مزیت بسیار مهم برای ما باشد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را دو هفته رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: