اشتراک جت سئو

تگ کنونیکال و نحوه‌ی استفاده از آن در سایت


تگ کنونیکال یک تگ HTML است که به موتورهای جستجو می‌گوید کدام یک از صفحات دارای محتوای یکسان، نسخه اصلی است. این تگ به جلوگیری از رتبه‌بندی صفحات تکراری کمک می‌کند و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کنند. فرض کنید شما در وب سایت خود سه صفحه دارید که هر سه برای یک کلیدواژه نوشته شده باشند یا حتی دو تا از آن صفحات مشابه یکدیگرند. در این حالت یکی از این سه صفحه را به عنوان صفحه اصلی درنظر گرفته و کنونیکال دو صفحه دیگر را به صفحه اصلی درنظرگرفته شده می‌دهیم تا وقتی کاربران کلیدواژه مورد نظر را سرچ کردند، صفحه‌ای که تگ کنونیکال به آن اشاره می‌کند در صفحات سرچ نمایان شود. 

کاربرد و اهمیت استفاده از تگ کنونیکال در سئو

تگ کنونیکال

وقتی کاربری عبارتی را در گوگل سرچ می‌کند، گوگل صفحات سایت‌ها را جستجو می‌کند و بر اساس معیارهایی که دارد، بهترین صفحات سایت‌ها را در فهرست نتایج نشان می‌دهد. یکی از این معیارها تکرار آن عبارت در صفحه است. حالا فرض کنید شما روی سایت خود دو صفحه با محتوای تکراری داشته باشید، یا دو صفحه داشته باشید که هر دو برای یک عبارت بهینه شده باشند. در این شرایط گوگل نمی‌داند کدام صفحه را در نتایج سرچ باید نشان بدهد.

  • اگر دو صفحه با یک کلیدواژه داشته باشید خودش یک صفحه را انتخاب می‌کند. در حالی که ممکن است انتخاب گوگل با انتخاب شما فرق داشته باشد.

  • اگر محتوای تکراری داشته باشید سایت شما را جریمه می‌کند و رتبه آن صفحه را کاهش می‌دهد. در نتیجه بازدید آن صفحه نیز کاهش خواهد یافت.

 برای جلوگیری از جریمه شدن به خاطر محتوای تکراری چند روش وجود دارد از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از ریدایرکت کردن صفحه و استفاده از تگ کنونیکال اشاره کرد.


بیشتر بخوانید : بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل


بررسی کنونیکال به کمک جت سئو

جت سئو یک ابزار بررسی سئو سایت ایرانی است که به کمک آن می‌توانید وب سایت خود را از نظر سئو و فنی بررسی کنید. جت سئو همچنین یک اکستنشن سئو یا افزونه سئو کروم دارد که با یک کلیک می‌توانید هر صفحه‌ای از دنیای وب را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی کنید. برای این کار پس از نصب افزونه جت سئو از طریق این لینک، وارد صفحه‌ای که می‌خواهید آن را بررسی کنید شوید، سپس با کلیک بر روی آیکون جت سئو می‌توانید طبق تصویر مقدار کنونیکال تعیین شده برای آدرس مدنظرتان را بررسی کنید:

عمده‌ترین دلایل وجود محتوا با آدرس‌های URL متفاوت روی سایت

ممکن است از خود بپرسید چرا ممکن است دو صفحه مختلف با محتوای یکسان داشته باشیم!

کلیدواژه‌های متفاوت برای یک محصول

مثلاً محصولی در یک سایت فروشگاهی هست که به دو صورت سرچ می‌شود و باید دو صفحه با دو کلیدواژه مختلف برای یک محصول ایجاد شود.

فراموشی کلیدواژه‌های قبلی و استفاده دوباره از آن‌ها

مثال دیگر وقتی است که شما یک مطلب قدیمی روی سایتتان برای یک موضوع دارید. اکنون بعد از گذشت سال‌ها، آن صفحه را فراموش کردید و مجدداً برای همان کلیدواژه صفحه دیگری ساخته‌اید. بلافاصله بعد از مطلع شدن از این قضیه باید یک URL را به عنوان آدرس اصلی به گوگل معرفی کنید.

دو URL مختلف برای نسخه موبایل و نسخه کامپیوتر

در گذشته جهت بهینه‌سازی سایت برای موبایل، در ابتدای نام آدرس یک حرف m می‌گذاشتند و صفحه مذکور را مخصوص موبایل بهینه می‌کردند. با این کار دو آدرس مختلف درست می‌شد که هر دو محتوای مشابهی داشتند:

m.example.com

www.example.com

کپی مطلب در سایت‌های دیگر

ممکن است شما چند وب‌سایت داشته باشید و بخواهید مطالب خود را در همه آن‌ها منتشر کنید. در این حالت موتورهای جستجو مطلب شما را تکراری تشخیص می‌دهند.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است یک سایت را به عنوان سایت اصلی در نظر بگیرید و مطالب سایت‌های دیگر را به سایت اصلی کنونیکال بزنید.

وجود سایت با هر دو آدرس https و http

گاهی بعدها برای سایتتان SSL می‌گیرید و سایت روی https نیز اجرا می‌شود؛ اما فراموش می‌کنید که هنوز نسخه http آن نیز موجود است.

آموزش استفاده صحیح از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال ترفندی است که برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل استفاده می‌شود. بنابراین دقت کنید که استفاده اشتباه یا بیش از حد از آن نیز می‌تواند سایت شما را دچار مشکلاتی کند یا حتی منجر به حذف شدن صفحه از فهرست صفحات جستجو (SERP) شود.

آموزش استفاده صحیح از تگ کنونیکال

در استفاده از تگ کنونیکال چند مورد را مد نظر قرار دهید:

  • اگر از کدنویسی استفاده می‌کنید، حتماً آن را به درستی تایپ نمایید و آدرس صفحه اصلی را دقیق وارد کنید. بهتر است برای جلوگیری از اشتباه از کپی پیست استفاده شود.

  • اگر چند صفحه مشابه دارید، همه صفحات را به یک صفحه مشخص تگ کنید. ممکن است در اثر فراموشی یک صفحه به صفحه دیگر تگ شود و صفحه دوم به صفحه‌ای دیگر. در این صورت موتورهای جستجو دچار مشکل می‌شوند.

  • در صفحاتی از تگ کنونیکال استفاده کنید که محتوای آن‌ها دقیقاً یا تا حد نسبتاً زیادی مشابه یکدیگر است و احتمال جریمه شدن توسط موتورهای جستجو به خاطر محتوای تکراری وجود دارد.

اشتباهاتی که در استفاده از تگ کنونیکال باید از آنها دوری کنید

در برخی صفحات استفاده از تگ کنونیکال می‌تواند منجر به حذف شدن صفحه اصلی از SERP شود. این صفحات عبارت‌اند از:

  • صفحه اصلی که قصد داریم به موتورهای جستجو معرفی کنیم نباید تگ کنونیکال داشته باشد.

  • صفحات آرشیو مطالب را به صفحه‌ای غیر از خودشان کنونیکال نکنید.

  • آدرس صفحه کنونیکال را حتماً به صورت کامل و با http یا https آن وارد کنید. بهترین روش کپی کردن آدرس از آدرس بار مرورگر و پیست کردن آن در محل تگ کنونیکال است.

  • صفحه اصلی که تگ کنونیکال به آن اشاره می‌کند نباید خودش به صفحه دیگری کنونیکال یا ریدایرکت شده باشد.

  • در یک صفحه چند آدرس به عنوان صفحه اصلی معرفی نکنید. هر صفحه حداکثر باید یک تگ کنونیکال داشته باشد.

  • در استفاده از تگ کنونیکال زیاده‌روی نکنید. تگ کنونیکال ترفندی است که فقط برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل به خاطر محتوای تکراری به کار می‌رود.


بیشتر بخوانید : noindex چیست؟


چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده کنیم و چه زمانی از ریدایرکت 301

همان طور که قبلاً نیز گفته شد، تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 هر دو برای محتوای تکراری به کار می‌روند. اما سؤال اینجاست که چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده کنیم و چه زمانی از ریدایرکت 301؟

برای درک این مسئله باید از کارکرد دقیق هر کدام مطلع شویم.

کاربرد تگ کنونیکال

وقتی در کدهای یک صفحه تگ کنونیکال می‌گذاریم، آن صفحه از دید کاربران سایت پنهان نمی‌شود. کاربران هم چنان می‌توانند تمام صفحات را ببینند.

تگ کنونیکال فقط به گوگل می‌گوید این صفحه اصلی من نیست و صفحه اصلی را به گوگل نشان می‌دهد تا در صفحه نتایج جستجو (SERP) آن را به نمایش دربیاورد. به‌علاوه امتیاز صفحات را نیز به صفحه اصلی منتقل خواهد کرد.

کاربرد ریدایرکت 301

اما در مقابل، وقتی صفحه‌ای را به صفحه دیگری ریدایرکت می‌کنید، آن صفحه از دید کاربران پنهان می‌شود. هرگاه کاربری روی لینکی که به آن صفحه وارد می‌شود کلیک کند، یا هرگاه URL آن صفحه را وارد کند، به طور خودکار به صفحه دیگری منتقل می‌شود.

از نظر گوگل، ریدایرکت 301 یعنی امتیاز صفحه به صفحه مقصد منتقل شود.

تگ کنونیکال یا ریدایرکت 301

وقتی چند صفحه مشابه دارید و نمی‌دانید از کدام گزینه برای انتخاب محتوای اصلی استفاده کنید، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با استفاده از این ریدایرکت، کاربر با کلیک روی هر لینک، به صفحه مقصد منتقل می‌شود. به‌علاوه امتیازهای صفحه نیز به صفحه مقصد منتقل خواهد شد؛ بنابراین شما با این کار هم کاربران و هم موتورهای جستجو را را به صفحه اصلی ارجاع می‌دهید.

اما گاهی نیز لازم است که کاربر هر دو صفحه را ببیند. مثلاً با اینکه کلیدواژه‌های یکسانی دارند اما کاربران متفاوتی از دو صفحه استفاده می‌کنند. در این صورت چون وجود دو صفحه با کلیدواژه یکسان به سئوی سایتتان ضربه می‌زند، باید به وسیله تگ کنونیکال یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی به موتورهای جستجو معرفی کنید.

تگ کنونیکال یا ریدایرکت 301

نحوه تنظیم تگ کنونیکال در وردپرس

برای اضافه کردن تگ کنونیکال به یک صفحه چند روش وجود دارد:

از طریق کد

باید در قسمت هدر صفحه کد آن را وارد کنید.

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/” />

از طریق افزونه یائوست

افزونه یائوست را نصب کنید. با نصب این افزونه، وقتی از قسمت پیشخوان وردپرس به صفحه هر نوشته وارد شوید، در پایین صفحه قسمتی با عنوان canonical tag یا نشانی قانونی نوشته شده و زیر آن یک نوار خالی قرار داده شده است.

تگ کنونیکال در وردپرس

آدرس اصلی را باید در نوار خالی زیر نشانی قانونی وارد کنید. موتورهای جستجو با مشاهده این آدرس متوجه صفحه اصلی می‌شوند و این صفحه را در فهرست نتایج (SERP) نمایش نمی‌دهند.


بیشتر بخوانید : open graph چیست؟


اگر می خواهید رتبه بندی سایت های ایرانی را  ببینید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

گاهی با یک کلیدواژه دو صفحه با دو کاربرد متفاوت برای کاربران داریم و نیاز است که کاربران هر دو صفحه را ببینند. در این صورت چون وجود دو صفحه با کلیدواژه یکسان به سئوی سایتتان ضربه می‌زند. باید به وسیله تگ کنونیکال یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی به موتورهای جستجو معرفی کنید وقتی در کدهای یک صفحه تگ کنونیکال می‌گذاریم، آن صفحه از دید کاربران سایت پنهان نمی‌شود. کاربران هم چنان می‌توانند تمام صفحات را ببینند. تگ کنونیکال فقط به گوگل می‌گوید این صفحه اصلی من نیست و صفحه اصلی را به گوگل نشان می‌دهد تا در صفحه نتایج جستجو (SERP) آن را به نمایش دربیاورد. به‌علاوه امتیاز صفحات را نیز به صفحه اصلی منتقل خواهد کرد.

برای افزودن تگ canonical به صفحات به صورت کلی دو روش وجود دارد. در روش اول از کد <link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/” /> در هدر استفاده می شود. در روش دوم اگر سایت وردپرسی باشد، می توان از افزونه های یواست و یا رنک مث برای این کار استفاده کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید