اکستنشن کروم جت سئو

لینک سازی داخلی چیست و چگونه لینک سازی داخلی را انجام دهیم؟


در این مقاله قصد داریم تا با لینک‌ سازی داخلی که یکی از اقدامات اساسی هر وبسایت حرفه‌ای است آشنا شویم. همچنین سعی می‌کنیم نکات مهم در آموزش لینک سازی داخلی را برای شما بیان کنیم. دنیای وب بر پایه‌ لینک‌ ها بنا شده است، تصور فضای وب بدون لینک دشوار خواهد بود. اگر هر صفحه وب را یک جزیره در نظر بگیریم لینک‌ ها مانند کشتی‌هایی هستند که شما را به سلامت به مقصد خواهند رساند. بدون کشتی عملاً هیچ ارتباطی برقرار نخواهد شد. یکی از وظایف شما به عنوان سئوکار این است که کشتی‌ ها را در جای مناسب و به شکل صحیح قرار دهید تا کاربران بتوانند به اقصی‌نقاط وب عزیمت کنند.

لینک‌ سازی چیست؟

هرگاه بین دو صفحه وب ارتباط برقرار کنیم لینک‌ سازی کرده‌ایم. شما می‌توانید لینک یک صفحه وب که حاوی آدرس آن است را در یک دکمه، کلمه خاص، گزینه و ... قرار دهید تا با انتخاب آن صفحه جدیدی برای کاربر باز شود. بعید است که شما بخواهید تمام اطلاعات موجود در وبسایت خود را در یک صفحه بگنجانید، پس نیاز دارید یک ارتباط معنادار و منطقی بین صفحات خود ایجاد کنید. ایجاد و پیاده‌سازی این ارتباط منطقی لینک‌ سازی نام دارد. ساخت لینک سایت‌ های دیگر و ساخت لینک صفحات دیگر وبسایت خودمان هردو پر اهمیت و بسیار جدی است.

لینک‌ سازی داخلی چیست؟

مثال جزیره و کشتی که در ابتدای متن اشاره شد را به یاد دارید؟ اگر بین جزایری که در یک کشور هستند مثلاً کیش و قشم کشتی قرار دهیم یک ارتباط داخلی و درونی ایجاد کرده‌ایم. به طور مشابه اگر بین صفحات یک وبسایت ارتباط ایجاد کنیم، لینک‌ سازی داخی انجام داده‌ایم، برای مثال احتمالاً در صفحه اصلی وبسایت شما گزینه‌ای وجود دارد که کاربر را به سمت صفحه تماس با ما هدایت می‌کند، این لینک بین دو صفحه از یک وبسایت قرار گرفته است و به آن لینک‌ داخلی اطلاق می‌شود. می‌توان حدس زد به طراحی و پیاده‌سازی ارتباط بین صفحات یک وبسایت لینک‌ سازی داخلی گفته می‌شود و اگر یک صفحه وبسایت به صفحه دیگر سایت دومی لینک داشته باشد این لینک خارجی نامیده می‌شود؛ چرا که به خارج از وبسایت اول رفته است.

لینک‌سازی چیست

چرا باید لینک‌ سازی داخلی انجام دهیم؟

گوگل از لینک‌ های داخلی برای درک محتوای صفحات و ارزش‌گذاری بر روی آن‌ها استفاده می‌کند. از سوی دیگر کاربران هنگام مطالعه محتوا، با دیدن لینک بر روی آن کلیک می‌کنند و صفحات بیشتری از سایتتان را می‌بینند.

ارتباط بین محتوا

گوگل با دنبال کردن لینک‌ های موجود در صفحات، سایت را می‌خزد. این کار به وسیله روباتی به نام روبات خزنده انجام می‌پذیرد. این روبات از صفحه اصلی سایت وارد می‌شود و با دنبال کردن لینک‌ های موجود در آن شروع به تهیه فهرستی از صفحات سایت و ارتباط بین آن‌ ها با هم می‌کند. به این وسیله متوجه می‌شود کدام صفحات موضوعات مشابه هم را پوشش می‌دهند.
مثلاً در بالای همین صفحه، لینک‌ های سئو داخلی، وبلاگ و جت سئو به عنوان مسیر رسیدن به این صفحه قرار گرفته‌اند و نشان می‌دهند که این صفحه زیر مجموعه‌ای از صفحات ذکر شده است. هم‌چنین لینک‌های سمت چپ صفحه، موضوعات مرتبط با این مقاله را پیشنهاد می‌کنند. بنابراین همه لینک‌ های موجود در یک صفحه از نظر موضوعی با هم مرتبط‌اند.

اگر می خواهید بدانید که در حوزه سئو اصول تولید محتوا چیست، کافی است مقاله جت سئو را در این زمینه مطالعه کنید.

گردش کاربران در سایت

کاربران وقتی در حال مطالعه صفحه‌ای هستند، ممکن است بر روی یک لینک کلیک کرده و وارد صفحه دیگری از سایت شوند و محتوای آن را نیز مطالعه نمایند. این گردش کاربران در سایت از نظر سئو اهمیت زیادی دارد.

انتقال اعتبار page Rank  از طریق لینک سازی داخلی 

گوگل همچنین ارزش صفحه را بین لینک‌ های موجود در آن تقسیم می‌کند. صفحه اصلی سایت بیشترین ارزش لینک را دارد، چون از تمام صفحات داخلی به آن لینک داده می‌شود. همین ارزش بین تمام لینک‌های موجود در صفحه اصلی تقسیم خواهد شد. آن صفحات نیز ارزش دریافتی را بین لینک‌ هایی که در خود دارند تقسیم می‌کنند و به همین ترتیب ادامه می‌یابد. بنابراین اگر از صفحه اصلی به پست‌های جدیدتان لینک دهید، ارزش بیشتری به آن‌ ها تزریق خواهید کرد و گوگل نیز آن‌ ها را سریع‌تر پیدا خواهد کرد.

پیدا کردن صفحات که دسترسی ربات های گوگل به آنها نیست 

در هر سایتی ممکن است صفحاتی وجود داشته باشند که از صفحه اصلی یا از بخش های دیگر سایت به آن ها دسترسی ای وجود ندارد بنابراین ربات گوگل نمی تواند این صفحات را پیدا کند تا آنها کرال کند. به همین دلیل باید لینک سازی داخلی برای این صفحات انجام شود.


همچنین بخوانید: تبادل لینک


اهمیت لینک داخلی در سئو چیست؟

در سئو ایجاد لینک های داخلی باعث می شود که پیج رنک صفحات منتقل شود.

ارتباط معماری اطلاعات سایت و لینک داخلی چیست؟

سایت خود را شبیه یک هرم در نظر بگیرید که در رأس آن صفحه اصلی سایت قرار دارد. در زیر صفحه اصلی دسته‌بندی‌هایتان قرار گرفته‌اند و در زیر آن پست‌ها و صفحات هستند.
اگر این کار را درست انجام دهید، همین ساختار در فهرست اصلی سایتتان ظاهر می‌شود و در نتیجه لینک‌های داخلی موجود در فهرست خود به‌ خود معماری سایتتان را منعکس می‌کنند

چگونه یک استراتژی صحیح برای لینک‌ سازی داخلی تعیین کنیم؟

در لینک‌ سازی داخلی باید یک سری نکات را مد نظر قرار دهید تا تمام صفحات سایتتان از مزایای آن بهره‌مند شوند:

  • لینک‌ ها بهتر است از صفحات پرترافیک به صفحات تبدیل هدایت شوند.
  • از صفحات با رتبه بالا به صفحات با رتبه پایین‌تر لینک دهید. صفحاتی را انتخاب کنید که رتبه گرفتن آن‌ها آسان‌تر باشد.
  • از لینک‌ سازی داخلی کمک بگیرید تا صفحات اصلی‌تان برای کلیدواژه‌ های پر جستجو رتبه بگیرند.

سایر نکات:

  • همه صفحات به خصوص صفحات مهم از صفحات دیگر یک لینک داخلی گرفته باشند.
  • تعداد لینک‌های هر صفحه معقول باشد تا با تقسیم اعتبار صفحه، صفحات مقصد بهبود رتبه داشته باشند.
  •  اگر قصد دارید دربین لینک های داخلی یک صفحه، صفحه ای ارزش بیشتری را دریافت کند، تعداد لینک‌ های آن صفحه را به حداقل برسانید.
  • از کلیدواژه‌ های صفحه مقصد به عنوان انکر تکست استفاده کنید.
  • طبق گفته جان مولر ارزش لینک‌ هایی که در منو یا فوتر سایت قرار دارند با لینک هایی که درون محتوای صفحه وجود دارند، یکسان است. اما گاهی درون محتوای یک صفحه به سبب نیاز کاربر لازم است لینکی که در بخش منو یا فوتر سایت هست را دوباره درون متن لینک شود. 
  • لینک‌ ها ترجیحاً در یک تب جدید باز شوند مگر اینکه لینک‌ های مسیریابی باشند.

تاثیر لینک‌ سازی داخلی بر سئو چیست؟

تاثیر مثبت لینک‌ سازی داخلی در سئو بر کسی پوشیده نیست، اولاً با این کار شما نرخ پرش را کاهش خواهید داد چرا که با کاربر فرصت می‌دهید تا از امکانات، محتواها و سرویس‌های دیگر شما بهره ببرد و وبسایت شما را بیشتر مورد کنکاش قرار دهد با استدلالی مشابه شما نرخ خروج را نیز بهبود بخشیده‌اید. دوماً شما ترافیک بیشتری روی صفحات خود خواهید گرفت چرا که از ورودی‌های بیشتری امکان دسترسی به آن ایجاد شده است. 

سوماً ربات‌ های گوگل از این صفحات بیشتر خوششان می‌آید چرا که خزش متوقف نمی‌شود و ادامه خواهد داشت. چهارماً حس بهتری به کاربر القا می‌شود چرا که با سهولت بیشتری به نیازهایش پاسخ داده می‌شود پس احتمال بازگشت کاربر به سایت شما افزایش خواهد یافت و از آن گذشته برند شما جایگاه رفیع‌تری در ذهن مخاطب خواهد گرفت.

لینک داخلی در سئو

هر صفحه حداکثر چند لینک داخلی می‌تواند داشته باشد؟

اکثر موتورهای جستجو محدودیت 150 لینک در هر صفحه را دارند و اگر بیش‌تر از حد مجاز لینک داشته باشید، خزش آن صفحه و لینک‌ هایش با مشکل مواجه خواهد شد.. اما این عدد قطعی نیست و ممکن است بسته به شرایط تغییر بکند. مثلاً شما ممکن است برای صفحه‌های مهم وبسایتتان مجبور باشید که 200 تا 250 تا لینک بسازید. درکل بهتر است معقولانه رفتار کنید و بیش‌تر از 150 تا لینک در یک صفحه قرار ندهید.

نکات لینک‌ سازی داخلی

اهمیت لینک‌ سازی داخلی را باهم بررسی کردیم، اما بسیار کلیدی خواهد بود که لینک‌ سازی را درست و اصولی انجام دهیم تا تاثیر کامل و مثبت آن را لمس کنیم. چگونه لینک‌ سازی داخلی را انجام دهیم؟ آموزش لینک‌ سازی داخلی پیچیده نیست و کافیست یک مبدا مناسب از صفحات وبسایت را با یک مقصد ایده‌آل از صفحات، باهم ارتباط دهیم. لینک‌ سازی داخلی نکات مهمی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

متن لینک (انکر تکست)

متن لینک شده یا همان انکرتکست همان کلمه یا عبارت قابل کلیک در صفحه است. گاهی اوقات از طریق همین یک کلمه یا عبارت به صفحه دیگر هدایت می‌شویم، حتماً می‌ دانید که بهتر است زیر این کلمه خط کشیده شود و از نظر رنگ با سایر عبارات متفاوت باشد که این امر سبب می‌شود تا کاربر از وجود لینک در این عبارت باخبر شود. اما بهتر است چه عبارتی را برای هدایت به صفحه دیگر انتخاب کنیم؟ اگر چه تاثیر آن توسط موتورهای جستجو کم است ولی بهتر است یک عبارت مناسب و مرتبط انتخاب کنیم که طول آن هم خیلی زیاد نباشد.

موقعیت در صفحه

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اثر لینک‌ ها در نقاط مختلف یک صفحه تفاوت می‌کند، مثلاً فوتر یک وبسایت چون عموماً در همه صفحات تکرار می‌شود، اگر لینکی در این بخش قرار گیرد گویی شما در تمام صفحات و‌ب‌سایت آن لینک را درج نموده‌اید که این عملکرد عموماً تاثیر منفی دارد به جز در روش‌ های کلاه سیاه که مورد بحث این مقاله نیست ولی اگر در نویگشن اصلی هم از همان لینکی که در فوتر داده‌اید استفاده کنید، شرایط کمی منطقی‌تر خواهد شد. با این وجود دقت کنید که لزوماً لینکی که بیشتر به چشم می‌آید تاثیر بیشتری ندارد و سعی کنید لینک‌ها را در یک مکان عادی که واقعاً احتمال دارد در مسیر کاربر قرار گیرد درج کنید.

صفحه مقصد

ارتباط دو صفحه زمانی به شکوفایی می‌رسد که صفحه مقصد نیز کارکرد متعارف و مرتبط داشته باشد و یک صفحه با هویت واقعی باشد. پس مقصد لینک داخلی نیز موضوعی است که نباید پشت گوش بیاندازید.

اعتبار صفحه لینک دهنده

اگر صفحه‌ای از وبسایت شما لینک‌های زیادی از خارج دریافت کرده است، رنکینگ خوبی دارد و اعتبار آن بالا است، تاثیر لینکی که از این صفحه به صفحات دیگر وبسایت خود می‌دهیم بسیار بیشتر است. این روش از لینک‌ سازی داخلی سئو شما را بهبود محسوسی خواهد داد.

موضوع‌های مرتبط

بدیهی است که دو صفحه زمانی به یکدیگر متصل می‌شوند که حداقل در یک موضوع اشتراک داشته باشند، زمانی که شما استراتژی لینک‌ سازی داخلی را تدوین می‌کنید خودتان را به جای بازدید کننده تصور کنید و سعی کنید حدس بزنید چرا از صفحه "الف" به صفحه "ب" بروم؟ چه جرقه‌ای در ذهن شما زده شده است که حدس می‌زنید صفحه "ب" برای شما مفید باشد؟ لینک‌ سازی داخل سایت بر پایه منطق و بازاریابی است و باید سعی کنید بستر را برای فعالیت کاربر گسترده و در دسترس نشان دهید.

اولین لینک در صفحه

اگر صفحه‌ای دارید که به نوعی معدن لینک‌دهی است، تاثیر لینکی که در ابتدا داده شده است از سایر لینک‌ها بیشتر است. این آزمایش توسط محققان MOZ انجام شده و این رفتار ربات‌های گوگل به ثبت رسیده است پس سعی کنید در چنین صفحاتی لینک مهم‌تر که به صفحه با ارزش‌تری کاربران را هدایت می‌کند در قسمت ابتدایی و بالاتر از سایر لینک‌ها قرار گیرد.

فرمت لینک

بهتر است شکل لینک به صورت HTML باشد و سعی نکنید آن را به حالت جاوا اسکریپت تبدیل کنید. درست است که لینک‌ سازی با جاوا اسکریپت نیز برای ربات‌های گوگل کاملاً تفسیر پذیر است اما تاثیر آن در رنکینگ سایت شما کمتر خواهد بود. ایجاد لینک داخلی در HTML ساده است و با تگ a میسر خواهد شد این تگ به همراه href تکمیل می‌شود، عبارت a مخفف anchore یا لنگر است و href مخفف Hypertext Reference یا ابر متنی است که حاوی لینک (hyperlink) به صفحه دیگری است. نکته مهم دیگر در مورد فرمت لینک آن است که اگر قصد دارید از طریق عکس لینک‌ سازی کنید alt عکس است که تاثیر اصلی را خواهد گذاشت، پس در انتخاب آن دقت کنید. ضمناً آزمایش‌ها نشان داده است که تاثیر لینک متنی از لینکی که با تصویر ساخته شده است بیشتر است.

لینک داخلی در مقایسه با لینک خارجی

شاید کمی شوک‌آور باشد اما تاثیر لینک‌دهی به خارج سایت از تاثیر لینک داخلی بیشتر است و اعتبار و رتبه بهتری برای شما به ارمغان می‌آورد. علت این است که شما با این کار به شکل استقلال‌گونه‌ای از محتوای غنی و مرتبط در فضای وب حمایت کرده‌اید و این برای ربات‌های گوگل جذاب خواهد بود تا برای شما امتیاز بیشتری قائل شوند.

دقت کنید که لینک‌ سازی داخلی سایت و لینک‌دهی خارجی هردو باید به شکل عادی و منطقی باشند و هیچ گونه رفتار اغراق‌آمیز و بدون دلیلی در کار نباشد، در این صورت است که شما تاثیر لینک‌ سازی بر سئو را مشاهده خواهید کرد، البته اگر لینک‌ سازی غیرمنطقی و بیش‌ازحد باشد هم تاثیر آن را در سئو خواهید دید اما صد افسوس که اثر منفی آن ظهور خواهد کرد.

جمع ‌بندی

لینک‌ سازی هم اقدام ضروری برای سئو است و هم به کارکرد وبسایت شما کمک خواهد کرد. بسیار حیاتی است که بازدیدکننده در وبسایت شما سردرگم نشود و بتواند راه خود را پیدا کند و به جهت اینکه نیاز بازدیدکننده‌های مختلف متفاوت است، پس باید سناریوهای مختلفی در ذهن متصور شوید. این سناریوها تصویری از رفتار احتمالی کاربر خواهند بود، پس شما وظیفه دارید پل‌های مناسبی برای اجرایی شدن تصمیم کاربر جانمایی کنید، در این موقعیت لینک‌ سازی داخلی و خارجی به کمک شما خواهد آمد. این پل‌ها همان لینک‌ها هستند که برای ربات‌های موتورهای جستجو نیز قابل فهم بوده و تاثیر مثبتی روی سئو خواهند داشت. دست آخر اینکه گزارشی جامع از تمامی بازخوردهای لینک‌دهی خود را به شکل پیوسته با ابزار بررسی سئو سایت رصد کنید.برای این کار می توانید از اکستنشن سئو جت سئو استفاده کنید و همچنین رفتار کاربران را به صورت صادقانه مستند کنید تا با بررسی آن و در صورت لزوم لینک‌های موجود در سایت را بهینه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

رایج ترین اشتباهات در لینک سازی داخلی عبارت اند از:

لینک سازی با انکرتکست نامناسب، لینک دهی به صفحاتی که وجود ندارند، لینک سازی زیاد برای صفحات غیرمهم و لینک سازی کم برای صفحات مهم، لینک دادن به صفحات ارزشمند به صورت نوفالو.

جامپ لینک ها در هر صفحه کاربر را به بخش دیگری از همان صفحه هدایت می کنند (مانند لینک های موجود در جدول محتوا). این در حالی است که لینک های داخلی در هر صفحه کاربر را به صفحه دیگری هدایت می کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید