اکستنشن کروم جت سئو

سئو محلی يا لوکال سئو (local seo) چيست؟


برای انجام سئو محلی یا Local SEO اولین قدم شناخت مشتریانتان است. باید بدانید مشتریان شما از کدام منطقه جغرافیایی هستند و سپس بر اساس آن استراتژی های سئو محلی را انجام دهید. به همین سادگی!
اما اجرای لوکال سئو به سادگی تعریف آن نیست. با ما همراه باشید با تعریف دقیق و تکنیک‌های لوکال سئو.

سئو محلی

سئو محلی (local seo) چيست؟ 

بعضی از کسب‌وکارها فقط در شهر یا محله خاصی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین برای آن‌ها مهم نیست که وب سایتشان در کل دنیا به نمایش دربیاید و از همه جای جهان بازدیدکننده داشته باشد. حتی برعکس، هزینه وقت و سرمایه برای کسب رتبه در بین سایت‌های جهانی نوعی اتلاف انرژی به حساب خواهد آمد. برای مثال رستورانی را در نظر بگیرید که در شیراز فعالیت می‌کند و در شهرهای دیگر ایران شعبه ندارد. این رستوران نیازی ندارد برای کاربرانی که در مشهد یا تهران به جستجوی رستوران می‌پردازند به نمایش دربیاید و حتی اگر برای آن‌ها نمایش داده شود هیچ فایده و سودی نخواهد داشت. گوگل با الگوریتم کبوتر این قابلیت را ایجاد کرده که کاربران با روشن کردن GPS دستگاه خود موقعیتشان را در اختیار گوگل قرار داده و اجازه دهند تا جستجوها بر اساس موقعیت آن‌ها انجام شود. در این حالت چنانچه سایتی برای موقعیت مکانی خاصی سئو شده باشد برای افرادی که از آن مکان در گوگل به جستجو می‌پردازند و البته GPS دستگاهشان نیز روشن است در جایگاه بالاتری نمایش داده خواهد شد.

تفاوت سئو و سئو محلی چیست؟

در حالی که تمرکز سئو محلی بر روی مناطق جغرافیایی و محلی مشخصی برای جستجو کننده‌های خاصی است، سئو عادی بر روی بهبود رتبه و نمایش سایت در مقیاس جهانی تمرکز دارد.

چرا سئو محلی مهم است؟

همان طور که گفته شد، سئو محلی برای کسب‌وکارهایی که فقط به کاربرانی از یک منطقه مکانی مشخص قادر به پاسخگویی هستند می‌تواند مفید باشد و از اتلاف سرمایه و زمان برای این نوع کسب‌وکارها جلوگیری خواهد کرد. سئو محلی با تمرکز بیشتر بر روی محدوده خاص محلی، به مشتریان بالقوه شما کمک می‌کند تا کسب‌وکار شما را راحت تر پیدا کنند.

سئو محلی برای کدام مارکت‌ها مناسب تر است؟

  • ارائه دهنده خدمات پزشکی: مانند مطب‌های پزشک ، دندانپزشکی و... ، برای سئو محلی مناسب هستند.
  • دفاتر حقوقی: برای افرادی که به مشاور حقوقی در نزدیکی محل سکونت و یا محل کار خود جستجو می کنند.
  • کافه و رستوران‌ها: معمولاً در سطح محلی فعالیت می کنند و به یک بازار هدف جغرافیایی خاصی خدمت می کنند.
  • خدمات تاسیسات: تصور کنید که لوله ای در خانه شما ترکیده و شما به کمک فوری نیاز دارید، اولین جایی که جستجو می‌کنید کجاست؟
  • مشاور املاک: دفاتر املاک برای دستیابی به جستجوی مناسب به یک استراتژی قوی محلی نیاز دارند.

روش‌ها و تکنیک‌های لوکال سئو

توجه داشته باشید که سئو محلی چیزی جدا از سئو نیست. در واقع برای اجرای لوکال سئو شما باید تمام تکنیک‌های سئو را روی سایت خود پیاده کنید؛ اما در کنار آن‌ها توجه ویژه‌ای به موارد زیر داشته باشید:

  1. قرار دادن نام شهر یا محله در کلیدواژه

گاهی اوقات کاربران به روشن کردن GPS دستگاهشان توجهی نشان نمی‌دهند، بلکه نام محل مورد نظر را جستجو می‌کنند. مثلاً اگر به دنبال یک رستوران در قیطریه تهران باشند احتمالاً عبارتی مانند «بهترین رستوران قیطریه تهران» یا «بهترین رستوران شمال شرق تهران» را جستجو کنند.

حتی گاهی اوقات مسافران نیاز به فهرستی از رستوران‌های موجود در یک شهر دارند؛ بنابراین نوشتن مطلبی برای کلیدواژه «فهرست رستوران‌های سنتی شهر شیراز» می‌تواند مفید باشد.

  1. ثبت سایت در گوگل مپ

حتماً شما هم گاهی با جستجوی فروشگاه یا کسب و کاری، در ابتدای فهرست نتایج با نقشه گوگل و موقعیت فروشگاه‌ها / شرکت‌های ثبت شده در آن مواجه شده‌اید. اگر می‌خواهید این موقعیت استثنایی برای قرار گرفتن در معرض دید کاربر را از دست ندهید حتماً سایتتان را در گوگل مپس و در گوگل بیزنس ثبت کنید.

  1. ثبت سایت در دایرکتوری مشاغل

بعضی از سایت‌ها که آن‌ها را با نام دایرکتوری‌ها می‌شناسیم مانند کتاب اول عمل می‌کنند. آن‌ها یک منبع از تمام کسب و کارهایی هستند که در زمینه‌های مختلف مشغول به فعالیت‌اند.
ثبت اطلاعات کسب و کار در این دایرکتوری‌ها اکثراً رایگان است، اما حتماً توجه داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل بسیار پیشرفته هستند و هرگونه مغایرت در آدرس و شماره تلفن‌های سایتتان را کشف خواهند کرد. بنابراین ضمن اینکه اطلاعات کارتان را به طور کامل در این سایت‌ها وارد می‌کنید باید توجه داشته باشید که هرگاه آدرس یا تلفنتان تغییر کرد باید آن را در تمام دایرکتوری‌ها تغییر دهید.

  1. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

معمولاً در شبکه‌های اجتماعی امکان ثبت موقعیت مکانی وجود دارد و در جستجوهای کاربران نیز قابلیت نمایش بر اساس موقعیت مکانی گنجانده شده است. این امر می‌تواند شما را در معرض دید کاربران واقعی‌تان قرار دهد.


بیشتر بخوانید : سئو صفحه اصلی


فاکتورهای محلی مهم برای سئوی صفحات داخلی سایت

لوکال سئو

همان طور که گفته شد، بهتر است برخی از صفحات داخلی سایتتان (پست‌های وبلاگتان) را به کلیدواژه‌های مرتبط با موقعیت مکانی اختصاص دهید.

سئو صفحاتی با کلیدواژه دربرگیرنده موقعیت مکانی

کلیدواژه‌های پر سرچ دربرگیرنده موقعیت مکانی‌تان را پیدا کنید و برای هر کدام یک صفحه جداگانه اختصاص دهید.
این صفحات را کاملاً برای کلیدواژه مورد نظر سئو کنید تا برای آن کلیدواژه رتبه خوبی کسب کند.

نمایش گوگل مپ در صفحه فرود

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند مفید باشد این است که در همان صفحات یک گوگل مپ که محل دقیق شرکت/فروشگاهتان را نشان دهد قرار دهید تا کاربران در صورت نیاز بتوانند با استفاده از آن به راحتی راه رسیدن به شما را پیدا کنند.


بیشتر بخوانید: آموزش ثبت مکان در گوگل مپ


استراتژی لینک بیلدینگ لوکال

استراتژی لینک بیلدینگ برای سئو لوکال متفاوت از استراتژی ساخت لینک برای سئو عادی است. در سئو عادی شما باید از سایت‌هایی که رتبه و اعتبار خوبی دارند و مرتبط با کسب و کارتان هستند بک لینک بگیرید؛ در حالی که برای سئو محلی باید از سایت‌هایی که مانند شما در همان موقعیت جغرافیایی مشغول به کارند بک لینک بگیرید.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید، با اینکه برای سئو محلی سایت نباید از سئو عادی آن غافل شد، اما یک سری استراتژی‌های اضافه وجود دارند که می‌توانند باعث بهتر دیده شدن سایت در جستجوهای مرتبط با موقعیت مکانی شوند. به علاوه فراموش نکنید تنها چیزی که کاملاً بین این دو نوع سئو متفاوت است نحوه ساخت بک لینک است که شرح آن رفت.

اگر به دنبال بهبود سئو سایت خود هستید پیشنهاد می کنیم ابزار بررسی سئو سایت جت سئو را امتحان کنید. این ابزار یک افزونه سئو کروم هم دارد که به وسیله آن می توانید هر صفحه ای را در کمترین زمان ممکن تحلیل کنید. همچنین برای اطلاع از رنکینگ سایت خود در ایران می توانید به صفحه مروبطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید