اکستنشن کروم جت سئو

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟


شاخص‌های بسیاری برای آنالیز یک کسب‌وکار وجود دارند. این معیارها نشان دهنده این هستند که آیا شما در مسیر درستی قرار دارید؟ آیا به هدف خود نزدیک هستید؟ اگر پاسخ مثبت است که خوشا به حالتان، اما اگر نه، این متریک‌ها به شما کمک می‌کنند استراتژی‌های بهتری را برای پیشرفت انتخاب کنید. 
در دنیای بازاریابی اینترنتی اکثر کسب‌وکارها به دنبال این هستند که فروش خود را بیشتر کنند. اما به چه قیمتی؟ چطور می‌توانید ترافیک بیشتری برای وبسایت خود جمع‌آوری کنید یا با همان مخاطبینی که دارید فروش خود را بیشتر کنید؟ یکی از مفهوم‌ها در بازاریابی اینترنتی و ابزارهای آنالیزی نرخ تبدیل یا همان Conversion rate است. 
این مفهوم به شما کمک می‌کند با همین ترافیک فعلی که در وبسایت خود دارید فروش‌ را بیشتر کنید. در ادامه قصد داریم که بیشتر در مورد این مفهوم و کارایی آن صحبت کنیم. همچنین ببینیم که چرا باید به نرخ تبدیل اهمیت بدهیم؟ پس همراه ما باشید. 

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

بعد از راه‌اندازی سایت، برای خود چند هدف مشخص می‌کنید. برای مثال، اینکه کاربران روی یک کال تو اکشن به‌خصوص کلیک کنند، یا اینکه یک محصول را خریداری کنند، از یک مطلب ویژه بازدید کنند و ... این اهداف در ابزارهای آنالیزی همچون گوگل آنالیتیکس مشخص می‌شوند. نرخ تبدیل در واقع وقتی اتفاق می‌افتد که یک کاربر بعد از بازدید از وبسایت شما همان کاری را انجام دهد که شما به دنبال آن هستید. در واقع به تعداد کاربرانی که از کل کاربران وارد شده به سایت شما، اقدام مورد نظر را انجام دهند، نرخ تبدیل گفته می‌شود.
فراموش نکنید که این هدف‌ها برای هر وبسایتی کاملا متفاوت هستند. مهم این است که وبمستران برای هر وبسایت و هر صفحه یک هدف مشخص تعیین کنند و راه رسیدن به آن را برای کاربران هموار کنند. همان طور که گفتیم اهدافی که برای یک وبسایت تعیین می‌شوند بسته به نوع کسب‌وکار متفاوت هستند. اما از رایج‌ترین تبدیل‌های یک وبسایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید یک محصول و خدمات
  • مشارکت در گفت‌وگوی آنلاین
  • ثبت‌نام در سایت
  • لاگین کردن در وبسایت
  • و ...

چرا باید بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایت (CRO) را جدی بگیریم؟

بهینه‌سازی نرخ تبدیل به صاحبین کسب‌وکار کمک می‌کند تا تغییر مثبتی در کار خود ایجاد کنند. با استفاده از ابزارهای مناسب آنالیزی یک وبسایت و آگاهی از نرخ تبدیل شما علاوه بر اینکه می‌توانید استراتژی‌های موثرتری را دنبال کنید، بلکه می‌توانید مخاطبین بیشتری را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید! 
در واقع برای اینکه ببینید راهکارهای بازاریابی شما چقدر مثبت بوده‌اند باید بدانید که چند نفر به آن‌ها واکنش نشان داده‌اند. نرخ تبدیل معیار خوبی برای سنجش این موضوع است. 

نرخ تبدیل چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه نرخ تبدیل

سوالی که برای اکثر کاربران پیش می‌آید این است که نرخ تبدیل چگونه محاسبه می‌شود؟ خب، به طور کلی روند محاسبه نرخ تبدیل خیلی پیچیده نیست. نرخ تبدیل از تقسیم تعداد کل تبدیل‌ها (conversion) یک صفحه در بازه زمانی مشخص بر تعداد کل بازدیدکنندگانبه‌دست می‌آید. در نهایت این عدد بدست آمده در  100 ضرب می‌شود. 
اجازه دهید با یک مثال محاسبه نرخ تبدیل را بهتر توضیح دهیم:
فرض کنید که وبسایت شما روزانه ۲0 نفر بازدیدکننده داشته باشد. از طرفی ۱ نفر اهدافی که برای وبسایت تعریف کرده‌اید انجام می‌دهند. در نهایت نرخ تبدیل وبسایت برابر است با: %100*(۱/۲۰)

عوامل موثر در بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion rate optimization

عوامل بسیاری در بهینه‌سازی نرخ تبدیل یک وبسایت تاثیرگذار هستند. از مهمترین عوامل موثر در بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد کال تو اکشن – CTA: بارها در مورد کلیدهای CTA یا همان call to action و اهمیت آن‌ها صحبت کرده‌ایم. خالی از لطف نیست که بار دیگر هم به این کلیدهای کاربردی اشاره‌ای کنیم. همان طور که می‌دانید کال تو اکشن کلیدهایی هستند که کاربران را برای انجام یک هدف مشخص مشتاق می‌کنند. این هدف می‌تواند خرید یک محصول، یا در قالب تولید لید باشند و کاربران را به صفحات دیگر وبسایت هدایت کنند. 
  • قدرت تصاویر و تاثیر آن‌ها روی UX: داشتن یک وبسایت با رابط کاربری جذاب و تجربه کاربری دلنشین باعث می‌شود کاربران برای بازدید از وبسایت شما اشتیاق بیشتری داشته باشند. اینکه بتوانید هر دوی این متریک‌ها را به خوبی طراحی و توسعه بدهید برنده میدان می‌شوید. یکی از مواردی که در داشتن تجربه کاربری بهینه به شما کمک می‌کند استفاده از تصاویر با کیفیت و هدفمند است. قدرت تصاویر را هیچوقت دست کم نگیرید. تصاویر از نظر بصری تاثیر بسیار مثبتی بر روی مخاطبین می‌گذارند. تصاویر علاوه بر اینکه در بهینه‌سازی نرخ تبدیل تاثیرگذار هستند در سئو کلی وبسایت هم تاثیر بسزایی می‌گذارند. 
  • ایجاد ارزش: قطعا بهترین کار کمک کردن و ایجاد ارزش برای مخاطب است. به جای اینکه او را به هر شکلی مجاب کنیم تا مشتری ما شود، بهتر است کاری کنیم که برایش ارزشمند است تا تصمیم بگیرد خریدش را نهایی کند.

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

تا به اینجا با نرخ تبدیل و عوامل موثر در بهینه‌سازی آن آشنا شده‌اید. قطعا به اهمیت این موضوع هم پی برده‌اید که چرا باید به بهینه‌سازی نرخ تبدیل توجه کنید. در ادامه قصد داریم به راهکارهای افزایش نرخ تبدیل اشاره کنیم و ببینیم که چطور می‌توان با رعایت کردن آن‌ها به هدف رسید:

  • مخاطبین خود را بشناسید: شناخت مخاطبین یکی از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش نرخ تبدیل است. به همین خاطر این مورد را اول آورده‌ایم. شناخت از مخاطب کمک می‌کند که محتوای مناسبی برای وبسایت خود تهیه کنید. جدای از این شناخت کاربران باعث می‌شود بتوانید نیازها و اهداف آن‌ها را شناسایی کنید. در نهایت می‌توانید برای اینکه آن‌ها را به اهدافشان برسانید دست به کار شوید. همیشه یک پرسونا از مخاطبین خود تهیه کنید. 
  • انجام تست A/B: شاید قبلا در مورد تست A/B و اهمیت آن شنیده باشید. اما اجازه دهید مجددا به این تست اشاره کنیم. تست A/B حالتی است که در آن می‌توانید دو نسخه مختلف از یک صفحه فرود را شبیه‌سازی کنید. در این تست برای اینکه ببینید کدام مورد نتیجه دلخواه شما را به همراه دارد، ترافیک یکسانی به هر دو صفحه ارسال می‌کنید. در نهایت هر کدام از صفحات که نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد به عنوان نمونه نهایی انتخاب می‌شود. بعد از یافتن نمونه مناسب می‌توانید تمرکز خود را بر روی توسعه آن بگذارید. 
  • رابط کاربری جذاب: یکی از راهکارهای موثر در افزایش نرخ تبدیل داشتن رابط کاربری جذاب است. بهترین کار این است که خودتان را جای بازدیدکنندگان وبسایت بگذارید. در این حالت می‌توانید ببینید که آن‌ها دقیقا چه چیزی را تجربه می‌کنند. آیا المان‌ها در جای درست قرار دارند؟ آیا برای رسیدن به هدف خود مسیر آسان و کوتاهی را باید طی کنند؟ یا باید با مزاحمت‌های بسیاری کلنجار بروند؟ آیا فونت‌ها خوانا و قابل فهم هستند؟ و ... آگاهی از این موارد باعث می‌شود نه تنها یک رابط کاربری جذاب بلکه تجربه کاربری بهینه‌ای برای وبسایت خود تهیه کنید. 
  • بهینه‌سازی صفحات فرود: همان طور که می‌دانید صفحات فرود – Landing Pages صفحاتی هستند که با یک هدف خاص و انجام یک تبدیل از سوی کاربر طراحی شده‌اند. بهینه‌سازی صفحات فرود می‌تواند تاثیر مثبتی بر افزایش نرخ تبدیل بگذارد. در طراحی این صفحه باید ارتباط محتوا و مخاطبینی که قرار است در آن فرود بیایند را در نظر بگیرید. در غیر اینصورت مطمئن باشید کاربران بدون انجام هیچ تبدیلی وبسایت را ترک می‌کنند. از ویژگی‌های مثبت یک لندینگ پیج مناسب می‌توان به داشتن کلیدهای CTA، طراحی جذاب رابط کاربری و تیترهای مناسب اشاره کرد. 
  • بهینه‌سازی وبسایت را فراموش نکنید: بهینه‌سازی کلی وبسایت یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش نرخ تبدیل است. برای بهینه‌سازی یک وبسایت باید موارد بسیاری زیادی را در نظر داشته باشید. از تیترهای سایت گرفته تا متا تگ‌ها، لینک‌های داخلی، لینک‌سازی خارجی، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و ... تمامی این‌ها در سئو وبسایت موثر هستند. یک وبسایت بهینه شده به کاربران کمک می‌کند سریع‌تر به خواسته خود برسند و این یعنی مشتریان بیشتر، ترافیک بیشتر و نرخ تبدیل بیشتر!

دلایل اهمیت افزایش نرخ تبدیل سایت چیست؟

افزایش نرخ بازدید

آیا افزایش نرخ تبدیل فقط روی برداشت کلی یک وبسایت موثر است؟ قطعا اینطور نیست. از دلایل اهمیت نرخ تبدیل برای یک وبسایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلب اعتماد: یک وبسایت با نرخ تبدیل بالا باعث می‌شود تا کاربران اعتماد بیشتری به آن داشته باشند. زمانی که کاربران برای خرید یک محصول اقدام می‌کنند یا قصد دارند در یک وبسایت ثبت نام اطلاعات شخصی خودشان را در سایت درج می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که محرمانگی این اطلاعات به صورت کامل حفظ می‌شود. تجربه ثابت کرده است که هر چقدر نرخ تبدیل بیشتر باشد کاربران اعتماد بیشتری به یک وبسایت دارند. 
  • ROI بیشتر: همان طور که می‌دانید ROI به معنی نرخ بازگشت سرمایه است. اما نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه چه ربطی به هم دارند؟ نرخ تبدیل و ROI یک رابطه مستقیم با هم دارند. به طوری که هر چقدر نرخ تبدیل بیشتر باشد ROI هم بیشتر است. این یعنی بدون اینکه مجبور باشید برای جذب مخاطب و ترافیک بیشتر تلاش کنید، از منابعی که در اختیار دارید درآمد بیشتری کسب کنید. 
  • فروش بیشتر: زمانی که شما در تلاش برای افزایش نرخ تبدیل وبسایت خود هستید، در واقع فروش بیشتر را تضمین می‌کنید. بهینه‌سازی نرخ تبدیل باعث می‌شود که فرآیند بازدید تا خرید کوتاه شود. این موضوع نه تنها باعث می‌شود سود بیشتری کسب کنید بلکه وبسایت شما را به یک منبع کارآمد تبدیل می‌کند. 

معرفی چند ابزار برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

با اینکه نمی‌توان نرخ تبدیل را تنها یک معیار واحد برای سنجش موفقیت دانست اما آگاهی از آن در بهبود عملکرد وبسایت به شما کمک می‌کند. برای اینکه بتوانید نرخ تبدیل را محاسبه کنید باید از ابزارهایی برای تحلیل و آنالیز سئو سایت استفاده کنید. از بهترین ابزارها برای به‌دست آوردن و آگاهی از نرخ تبدیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوگل ادوردز
  • گوگل آنالیتیکس
  • فیسبوک ادز
  • توییتر ادز
  • و ...

برای اینکه بتوانید با استفاده از این ابزارها نرخ تبدیل و بهینه‌سازی آن را دنبال کنید پیشنهاد می‌کنیم از یک توسعه دهنده کار بلد کمک بگیرید. مطمئن باشید این کار ارزشش را دارد. زیرا وقتی شما از ضعف وبسایت آگاهی نداشته باشید قطعا نمی‌توانید برای بهبود آن اقدام کنید!

جمع بندی
در این مقاله دیدیم که نرخ تبدیل یکی از مهم‌ترین متریک‌ها در بازاریابی آنلاین است. نرخ تبدیل اعلام می‌کند که چه مقدار از ترافیک دریافتی وبسایت منجر به سوددهی می‌شوند. شاید فکر کنید خرید ترافیک هم کار منطقی است. اما کاملا در اشتباه هستید، زیرا وقتی این ترافیک‌ها به هیچ هدفی تبدیل نشوند قطعا یک جای کار ایراد دارد. پس اگر به دنبال این هستید که نرخ تبدیل را بهینه کنید بر روی دیتای دریافتی از ابزارهای تحلیل سایت تمرکز کنید و با توجه به این دیتا قدم‌های خود را برنامه‌ریزی کنید. 

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید