اشتراک جت سئو

متا دسکریپشن و نحوه صحیح نوشتن آن


انواع مختلفی از متا تگ‌ها وجود دارد که در این مقاله قصد داریم درباره تگ متا توضیحات یا همان Meta Description به شکل مفصل توضیح دهیم. دسکریپشن، توضیحات مختصری از یک صفحه به ربات‌های گوگل می‌دهد و این امر سبب می‌شود تا خزش ربات‌ها بهبود یابد. درست است که گوگل اعلام کرده است که تگ دسکریپشن تاثیر مستقیم روی سئو ندارد، اما امروزه سئوکاران حرفه‌ای سعی می‌کنند از تاثیر مثبت نوشتن متا دسکریپشن به شکل غیر مستقیم بهره ببرند و این را یکی از اصول تولید محتوا می دانند.

دیسکریپشن (Meta Description) چیست؟

تگ متا دیسکریپشن خلاصه‌ای از محتویات صفحه وب است که اولاً بخشی از آن در سرپ برای کاربران قابل مشاهده است (برای آشنایی بیشتر با مفهوم سرپ به مقاله serp چیست مراجعه کنید) و ثانیاً به گوگل بات کمک می‌کند تا تفسیر بهتری از صفحه وب داشته باشند. تگ متا به کمک HTML ثبت می‌شود و فرصت بیشتری به شما می‌دهد تا کاربران را متقاعد کنید که به وب‌سایت شما سربزنند. در صفحه SERP متا تگ دسکریپشن با رنگ مشکی و فونت کوچکتر در قسمت زیرین عنوان سئو (مقاله «تایتل چیست» را بخوانید) و URL قرار می‌گیرد.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده گوگل از متا دسکریپشن درج شده توسط شما در SERP قطعی نیست، اما به تصمیم‌گیری ربات ها کمک خواهد کرد و سبب می‌شود توضیحات غنی‌تری در صفحه SERP نمایش داده شود. مشاهداتی وجود دارد که نشان می‌دهد در مواردی بخش دیگری از محتوای شما برای توضیحات توسط گوگل انتخاب می‌شود که البته این موضوع نگران‌کننده نیست؛ چرا که الگوریتم‌های گوگل بهینه‌ترین توضیحات را انتخاب می‌کنند، این انتخاب بسیار وابسته به عبارت سرچ شده توسط کاربر است.

کلماتی که کاربر در نوار سرچ وارد کرده است به شکل بولد از متن شما استخراج و نمایان خواهد شد. حال اگر عبارت سرچ شده توسط کاربر دارای کلماتی باشد که شما در متا تگ توضیحات به کار نبردید، اما در بدنه محتوا از آن‌ها کمک گرفته‌اید، متا تگ دیسکریپشن در SERP نخواهد بود. بهتر است در نگارش دسکریپشن خود را به جای کاربر تصور کنیم و سعی کنیم از نگاه او به دنیا نگاه کنیم و حالا کلمات در ذهن را درون متا تگ بگنجانیم.

بررسی متادسکریپشن به کمک جت سئو

جت سئو یک ابزار آنلاین آنالیز سایت و بررسی سئو سایت کاملا ایرانی است که با استفاده از آن می‌توانید صفحات وب را بررسی کنید. جت سئو در بخش‌های مختلفی مانند بررسی مشکلات فنی، تحقیق کلمات کلیدی، رهگیری رتبه کلمات کلیدی و بررسی بک لینک رقبا می‌تواند شما را کمک کند. برای این منظور با ورود به صفحه اکستنشن سئو، افزونه جت سئو را دانلود و بر روی مرورگر خود نصب کنید. سپس وارد صفحه‌ای که می‌خواهید متادسکریپشن آن را بررسی کنید شوید و بر روی آیکون جت سئو در مرورگر خود کلیک کنید:

نحوه صحیح نوشتن توضیحات متا

متاتگ دیسکریپشن

اگر اهل HTML باشید برای شما مثل آب خوردن است! نحوه نوشتن توضیحات متا به شکل زیر است:

<meta name="description" content="Jetseo is amazing">

در مثال فوق شرح مختصر صفحه فرضی، Jetseo is amazing تعریف شده است.

 از HTML دور هم باشید کار سختی پیش‌رویان نیست، اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا آماده مثل وردپرس استفاده می‌کنید پلاگین‌های مختلف وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، شاید yoast بهترین انتخاب باشد، درغیر این صورت از برنامه‌نویس خود مشاوره اجرایی بگیرید. برای مشاهده آموزش افزونه seo yoast می توانید با جت سئو همراه باشید.

در مثال بالا شما قادر خواهید بود به جای عبارت jetseo is amazing هر شرح دلخواهی را بنویسید، فقط دقت داشته باشید که مرتبط با محتویات صفحه بنویسید و سعی کنید غنی بودن محتوای خود را نشان دهید، شرح یادداشتی شما توضیحاتی درباره محتوای صفحه در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

حال که با نوشتن تکنیکال متا تگ آشنا شدیم، از منظر محتوایی نیز درست نوشتن آن را بررسی خواهیم کرد. یک متا تگ خوب ویژگی‌های زیر را دارد:

  • کال تو اکشن مناسب: شما فرصت محدودی برای دیدن شدن دارید، از کاربران بخواهید که به نحوی نرخ تعامل با شما را افزایش دهند. یک ایده جذاب این است که در تگ توضیحات خواسته خود را بیان کنید.

  • جذاب و یکتا: این طور نباشد که فقط توضیحات را بنویسید که خالی نباشد، به طور جدی روی نوشتن آن سرمایه‌گذاری کنید چرا که یکی از قسمت‌های جدی محتوای شماست. توصیه موکد این است که متا تگ دیسکریپشن را تکراری ننویسید. بسیار دیده شده است که افراد متا تگ توضیحات را کپی کرده و در صفحات دیگر هم عیناً استفاده می‌کنند، این رفتار از منظر سئو بسیار نادرست است.

  • کاراکترهای مناسب: بهتر است از حروف الفبایی استفاده کنید چرا که استفاده از کاراکترهای خاص ممکن است این سیگنال را به موتورهای جستجو بدهد که عبارت درج شده توسط شما یک کد HTML است، مطمئنم که انتظار چنین اتفاقی را ندارید. پس قید استفاده از "- " ، " + " و... را بزنید و با حروف الفبایی منظور خود را برسانید.

  • کلمات کلیدی: متن درج شده توسط شما باید ارتباط معنایی با کل محتوا داشته باشد و اگر کلمه کلیدی در آن نباشد، شما فرصت‌سوزی کرده‌اید و ممکن است گوگل به شکل اتوماتیک دیسکریپشن شما را تغییر دهد. در ادامه مفصل‌ به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

  • طول دیسکریپشن: تعداد کاراکترهای توضیحات متا به هیچ‌وجه محدودیت حداقلی و حداکثری ندارد ولی از استدلال برخی از افراد این است که چون گوگل فقط 150 تا 170 کاراکتر را در صفحه نتایج خود از توضیحات متا سایت شما نشان می‌دهد، این تعداد ایده‌آل خواهد بود. اگر متن شما بیشتر از فضای استاندارد گوگل باشد ابتدای آن نمایش داده شده و در ادامه … قرار داده می‌شود. در ادامه متن به شکل جامعی به این موضوع می‌پردازیم.

کلمات کلیدی در دسکریپشن

هدف از تولید محتوا چیست؟ شرح و بحث پیرامون نکات کلیدی یکی از اهداف مهمی است که سئوکاران دنبال می‌کنند. شما به کمک متا تگ دیسکریپشن می‌توانید محتوای بیشتری را بنویسید که اتفاقاً شانس این را دارد، در صفحه SERP نمایان شود. سعی کنید از کلمات کلیدی مناسب در متا توضیحات استفاده کنید. با استفاده از کلمات کلیدی در دیسکریپشن هم به موتورهای جستجو و هم به مخاطبین کلمات کلیدی در رابطه با موضوع صفحه خود را بیان می‌کنید.

اما دقت کنید زیرا بهترین توضیحات متا آن دسته هستند که کلمات کلیدی با چگالی مناسب در آن قرار گرفته‌اند و از کلمات کلیدی بیش از اندزه در تگ دسکریپشن استفاده نمی کند بنابراین از بروز اتفاق سئو بیش از حد جلوگیری می کند و به کاربر اطمینان می‌دهند که صفحه وب مورد نظر برای آن‌ها مفید خواهد بود. بهتر است کلمات کلیدی در ابتدای تگ آورده شوند، برای آموزش نوشتن متا دیسکریپشن علاوه‌بر کلمات کلیدی مرتبط به کسب‌‌وکار خود، کلمات زیر که جنبه عمومی دارند نیز تاثیر گذار خواهند بود:

  • رایگان

  • تخفیف ویژه

  • فرصت محدود

  • حمل و نقل ساده

  • ارسال درب منزل

  • گارانتی کیفیت

  • محکم و با دوام

  • طراحی منحصربه‌فرد

  • تعویض بدون قید و شرط

  • نصب آسان

نکته دیگر دسته‌ای از کلمات تخصصی هستند که بهتر است در توضیحات متا آورده شوند. دسکریپشن باید به شکلی باشد که بازدیدکنندگان به سایت شما نسبت به رقبا الویت بدهند. ارائه اطلاعات متفاوت و تخصصی مربوط به کسب‌وکار خاص شما، سبب می‌شود تا متخصص و حرفه‌ای ظاهر شوید و از طرفی کاربر اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت. این موضوع نرخ پرش را نیز کاهش خواهد داد چرا که به قدری خاص نوشته‌اید که احتمال هم‌خوانی صفحه وب با ذهن کاربر بسیار افزایش یافته است.

طول تگ متا دسکریپشن در نتایج جستجوی گوگل

به طور کلی منعی برای محدودیت تگ دسکریپشن از نظر تعداد کاراکتر وجود ندارد، مشاهداتی وجود دارد که نشان می‌دهد که گوگل بی چون و چرا متا تگ‌های توضیحات که تعداد کاراکتر بالایی داشته‌اند را نیز ایندکس کرده است، با این وجود به دلیل خطر اسپم شدن توصیه این است که تعداد کاراکترها در Meta Description بیشتر از 320 کاراکتر نشود؛ چرا که در SERP نیز فقط 150 تا 170 کاراکتر قابل مشاهده خواهد بود.

در مورد حداقل تعداد نیز قانون دقیق و حتمی وجود ندارد و در واقع متا تگ توضیحات به خودی خود تاثیر مستقیم سئو نخواهد داشت ولی شما فرصت عالی برای معرفی محصول، خدمت یا برند خود دارید تصور نمی‌کنم که قصد داشته باشید تا این فرصت را به سادگی از دست بدهید. یک یا دوجمله یا یک پاراگراف که قدرت کسب‌وکار شما را نشان دهد و دید کلی از محتوای موجود در آن صفحه وب را بدهد بسیار عالی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست و چه مواردی را شامل می شود؟


تاثیر متا دسکریپشن بر روی سئو سایت

همان طور که اشاره شد خبری از تاثیر مستقیم متا دیسکریپشن روی سئو نیست، این موضوع توسط خود گوگل نیز بیان شده است با این حال یک "ولی" بزرگ در اینجا وجود خواهد داشت، ولی شما می‌توانید حداکثر استفاده کلاه سفید را از متا دیسکریپشن ببرید و از تاثیر غیرمستقیم آن بر سئو بهره مند شوید. شما فرصت دارید تا کلمات کلیدی خود را دوباره در دسکریپشن بگنجانید و شرح مختصری از صفحه وب را بنویسید، این استراتژی از دو سمت منفعت دارد، اولاً گوگل بات محتوای شما را بهتر خواهند شناخت دوماً کاربر بدون آن که کل محتوای شما را مشاهده و بررسی کند، شناخت خوبی از محتوای نشر یافته پیدا خواهد کرد. متا تگ دسکریپشن صفحه وب شما در نبرد افزایش CTR با صفحه وبسایت‌های رقبای شما شرکت خواهد کرد، اما این نبرد چگونه است؟

زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می‌کند صفحه SERP متشکل از چندین لینک به وی نشان داده می‌شود، در این حالت اگر صفحه شما نیز بین صفحات باشد بسیار امیدوار خواهید بود تا بین لینک‌های موجود شما انتخاب شوید. پرسشی که مطرح می‌شود این است که بازدیدکننده چرا بین آن همه لینک باید شما را انتخاب کند؟ عواملی متعددی مثل برند در این تصمیم‌گیری نقش خواهند داشت، یکی از این عوامل همین متا تگ توضیحات است. تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران دیسکریپشن صفحات را مطالعه می‌کنند و سپس تصمیم خواهند گرفت که کدام صفحه را جامع‌تر بررسی کنند. این انتخاب تاثیر مسقیم روی CTR خواهد گذاشت و به این ترتیب ترافیک و رتبه وبسایت شما نیز ارتقا خواهد یافت.

اگر می خواهید رتبه سایت خود را بین سایت های ایرانی بدانید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

متای دسکریپشن فاکتور رتبه بندی گوگل نیست اما بهینه سازی آن به کاربر کمک می کند از محتوای صفحه مطلع شود.

در نوشتن متای دسکریپشن بهینه نیاز است به مواردی از جمله استفاده از کلمه کلیدی، محدودیت 160 کاراکتر و کال تو اکشن مناسب توجه کرد. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید